menu

Webwinkels zijn ongevraagde reclame zat

ongevraagde e-mail van webwinkel overzichten ongewenstWebwinkels willen bezoekers en zijn bereid om te betalen. Een prooi dus voor  overzichten die klanten kunnen brengen. Maar door het succes van enkele, ontstaan er  tientallen. En die krijgen geen adverteerders dus gaan zelf de boer op. Tot vervelends toe! Webwinkeliers zijn alle ongevraagde reclame per e-mail zat!

Adverteren op overzichten van webwinkels
Om als kleine detaillist een beetje mee te kunnen met je webwinkel zul je moeten adverteren. Enkele websites hebben hier een succesvolle formule voor bedacht! Websites als Fashionchick.nl, of Flavorites.nl weten elke dag weer honderden bezoekers naar allerlei verschillende webwinkels te sturen. Met een beetje geluk al voor enkele tientjes per maand.

Die websites zijn professioneel, zoeken veel zelf en hebben een serieuze redactie die een goede filtering vormt zodat de bezoeker werkelijk vooral de betere webwinkels tegenkomt. Voor die websites, lijkt het eigenlijk gemakkelijk geld verdienen! Webwinkels staan vaak in de rij om te mogen adverteren!

Jaloerse copycats stelen het idee
En zoals altijd als een goed initiatief succesvol blijkt te zijn en geld weet te verdienen met weinig meer dan het plaatsen van wat content, links en een paar pixels hier of daar, ontstaan er in rap tempo allerlei copycats. Die denken met een iets goedkoper prijskaartje het idee wel te kunnen overnemen. Er ontstaat een website met een overzicht van webwinkels, waarop die laatste kunnen adverteren voor soms maar enkele euro’s per maand. Als honderd webwinkels het doen, is het toch een mooie omzet!

Overzichten sturen ongevraagde reclame
Helaas, zonder goede redactie en een professioneel design of strategie blijken deze webwinkel overzichten zelf amper traffic te behalen. Het stelen van het idee blijkt lastiger dan gedacht en de grote traffic stromen, en daarmee adverteerders, blijven uit.

En in plaats van dat adverteerders in de rij staan, moeten ze dus zelf actief op zoek naar adverteerders. En daar gaat het in veel gevallen mis. Want al die websites met allerlei overzichten van webwinkels sturen bijna dagelijks allerlei ongevraagde reclame naar alle webwinkels die ze tegenkomen. In veel gevallen meer dan eens, naar alles waar ook maar iets te koop lijkt te zijn. We hebben ze zelf met dit weblog ook gehad.

Vaak blijkt een advertentie niet meer dan een tientje per stuk, maar aangezien alle traffic alleen bestaat uit vrij naïeve webwinkeliers die na het zelf hebben ontvangen van zo’n ongevraagd reclame e-mail, zelf even komen kijken of ze willen adverteren, is het aantal potentiële kopers nihil. Het maakt de eigenaren van de overzichten weinig uit, iedere tien euro die besteed wordt is pure winst.

Webwinkeliers zijn deze ongevraagde reclame zat
Op de website Webwinkel Forum geven webwinkeliers aan de ongevraagde e-mail, maar ook al die benaderingen via Twitter of andere kanalen, meer dan zat te zijn. Er worden al plannen gemaakt tot het collectief aanpakken van de spammers.

Vooral de ongevraagde reclame e-mail van webwinkelsoverzicht.nl moet het ontgelden. De e-mail, waarin soms zelfs een gratis keurmerk wordt aangeboden, wordt door enkele webwinkels meerdere keren ontvangen, ook nadat de eerste keer duidelijk is aangegeven dat er totaal geen enkele interesse is. Maar het webwinkelsoverzicht is niet de enige. In het topic worden inmiddels verschillende overzichten genoemd.

Aanpakken blijkt echter lastig. Het aanbieden van banners en links op websites natuurlijk gewoon toegestane handel dus is het puur de vorm van acquisitie. Op TROS Radar informeert een ervaren gebruiker dan ook over het Fraudemeldpunt voor mogelijke klachten over acquisitiefraude. Op de KVK wordt uitgelegd hoe je deze vorm van fraude kunt herkennen en hiermee het beste om kan gaan.

Zelf ook last van ongevraagde reclame per e-mail?
De overheid is vrij duidelijk als het gaat om ongewenste e-mail en ‘klagen’ is legitiem vrij gemakkelijk om te doen. Ongewenste e-mail kun je direct melden op Spamklacht.nl. Een enkele klacht zal daar niet direct in behandeling worden genomen maar als verschillende bedrijven een specifiek geval behandelen is de kans wel aanwezig dat er actie ondernomen wordt.

Tags

Reacties