menu

Een webwinkel starten in 2018: waarin?

Het wordt steeds lastiger om nog een gat in de markt te vinden. Sommige bestaande spelers zijn zo groot dat ze gemakkelijk nieuwe populaire, niches erbij kunnen nemen en concurrenten uitschakelen op de prijs. Toch blijven er altijd nieuwe markten ontstaan. Waar kun je in 2018 nou een webwinkel mee beginnen?

Eerder schreven we al een artikel over de ecommerce-trends en -ontwikkelingen voor 2018, maar dat ging over de ecommerce-markt in z’n totaal. We verwachtten meer b2b, meer mcommerce, meer online food en een grote strijd tussen marktplaatsen. Maar wat zijn voor dit jaar nou de trends en opkomende niches waar voor jou als webwinkelier nog veel marktaandeel valt te behalen?

Jaren negentig

Er is de laatste jaren veel veranderd in onze maatschappij, in de politiek en hoe we met elkaar omgaan. Niet zo gek dus dat veel dertigers nu met veel nostalgische gevoelens terugdenken aan de jaren negentig, toen alles nog zo simpel leek. Op social media zijn posts waarin wordt teruggeblikt op oude televisietunes of gadgets zoals de Flippo of Furby razend populair en worden dan ook massaal geliket en gedeeld. En de SNES Mini en de Nokia 3310 kwamen ook al terug uit de dood!

Deze groep van mensen kan een interessante doelgroep zijn: ze zijn al een aantal jaar aan het werk, hebben net hun eerste huis gekocht en zijn niet te beroerd om wat geld uit geven. Begin jij voor hen een webwinkel vol tastbare jaren-negentig-nostalgie?

Webwinkel voor de jaren negentig

Spirulina

Eettrends zullen er altijd zijn. In de jaren negentig was iedereen aan het montignacen en sindsdien heeft het ene na het andere zogenaamde wonderdieet de revue gepasseerd, met in Nederland het Sonja Bakker-dieet als hoogtepunt. De laatste jaren is er een sterke opkomst van ‘superfoods’, natuurlijke producten die allerlei wonderen zouden verrichten voor het lichaam. De laatste trend lijkt spirulina te zijn, oftewel de blauwgroene zoutwateralg. Het bevat vitamine A, C, D, B6, B12, calcium, ijzer, magnesium en veel eiwitten en wordt vaak in poedervorm verkocht. Wil jij graag foodvloggers en social influencers onder je klanten hebben? Dan start jij dit jaar nog je webwinkel in algen!

Spirulina als superfood - online bestellen

Beauty voor iedereen

Er is een beweging in opkomst die steeds harder pleit voor het verdwijnen van de talloze hokjes waarin we mensen indelen. Volgens hen moeten we het niet hebben over dik en dun of over man of vrouw. Producten zouden voor iedereen beschikbaar moeten zijn, wie of wat ze ook zijn. Grote merken zijn hier ook al op ingesprongen, zo begon Dove enkele jaren terug een grootschalige campagne om duidelijk te maken dat iedereen op z’n eigen manier mooi is.

Maar het heeft niet alleen met schoonheid te maken, het gaat bijvoorbeeld ook om het stoppen met de vooroordelen die er bestaan over kinderen: meisjes houden van roze en willen graag een prinses zijn, terwijl jongens stoer zijn en het liefst in Spiderman-pyjama rondlopen. Speelgoedwinkels zijn meerdere keren bekritiseerd door het in stand houden van dit soort vooroordelen. Word jij de webwinkel die echt íédereen aanspreekt?

Webwinkel voor stoere meisjes

Spraakassistent

We schreven het vorige week al: “Spraakassistent in ecommerce beleeft doorbraak“. De techreuzen Amazon, Google, Apple en Alibaba gaan vol inzetten op spraakasisstentie. Tal van smartphones, speakers, smartwatches en andere gadgets zijn inmiddels uitgerust met diensten als Amazon’s Alexa of Apple’s Siri of Google Assistant. En onze markt wordt daarbij niet vergeten; Google is op zoek naar iemand die de Nederlandse teksten van haar spraakassistent wil schrijven. Het zal nog wel even duren voordat Google Assistant Nederlands verstaat, maar dat geeft jou voldoende tijd om in deze hard groeiende markt te stappen!

Google Assistant in Nederland

Webwinkel voor moslims

We leven in een multiculturele maatschappij en moslims maken een steeds groter onderdeel uit van onze samenleving. Inmiddels noemt bijna één op de twintig volwassenen in ons land zich moslim. En dat kan een zeer interessante doelgroep zijn, juist omdat ze niet in alle webwinkels direct aan hun trekken komen. Lanceer jij een webwinkel vol halal producten of trendy hoofddoekjes? Een paar jaar terug waren er namelijk nog weinig islamistische webwinkels te vinden!

Trendy hoofddoekjes

Waarin kun je nog een webwinkel beginnen?

Wil je meer algemene tips over waar je nog een webwinkel in kunt beginnen, lees dan ons kennisartikel hierover: “Waarin kun je nog een webwinkel beginnen?” Je leest onder andere waarom je je op een specifieke prijscategorie of doelgroep moet richten of waarom het loont om lokaal te opereren.

Tags

Reacties