Webshopmakers, ken de wet!

Webshopmakers, ken de wet!

Ons land kent een aantal zeer professionale webshopmakers die perfect werkende en fraai ogende webwinkels weten af te leveren. Deze internetbureaus maken in opdracht van de klant een online winkel die alles heeft wat er tegenwoordig nodig is. Alles? Nee, vaak voldoet de opgeleverde webwinkel niet volledig aan de wet. En dat mag wel eens veranderen!

Vorige week nog kwamen we het weer tegen. Een net gelanceerde webwinkel die er hartstikke goed en professioneel uitziet, maar die bij nader inzien toch niet helemaal perfect was. De webwinkel van het Nederlands Fotomuseum bood geen achterafbetaalmethode aan, repte in de voorwaarden nog over een zichttermijn van 7 dagen en was onduidelijk over wanneer het tussentijds facturen zou sturen bij grote bestellingen.

Zelfs de overheid houdt zich niet aan de wet!
Maar zelfs de Nederlandse overheid is het blijkbaar niet helemaal duidelijk welke wetten er nu allemaal gelden in de ecommerce! In oktober doken we in de toen net gelanceerde webwinkel waar men staatsieportretten kan bestellen. De website bevatte geen telefoonnummer, e-mailadres of KVK-nummer en er werd met geen woord gesproken over wat voor retourtermijn dan ook. Inmiddels lijkt de site aangepast al komen we nog altijd geen retourenbeleid tegen. En juist van de overheid mag je verwachten dat die enkel initiatieven lanceren die compleet waterdicht zijn en tot in de diepste krochten van de website voldoen aan alle mogelijke wetten, regeltjes en restricties.

Waar ligt het probleem ‘m precies? Want wij gaan er gemakshalve maar van uit dat de webwinkels in kwestie zich van geen kwaad bewust zijn en dat ze dus niet met opzet de geldende ecommerce-wetgeving negeren. Is de wet te onduidelijk, omslachtig en onrealistisch, zodat men eerder uitgaat van wat logisch of gemakkelijk is in plaats van wat volgens de wet is bepaald? Want wij snappen het op zich best dat je als je webwinkelier denkt er met iDeal alleen vanaf te kunnen komen wat betreft de aangeboden betaalmethoden.

Geen ecommerce-experts
Of kan het komen doordat de hierboven genoemde webwinkels initiatieven zijn van instanties die van zichzelf natuurlijk geen ecommerce-experts zijn en die zich dus plots begeven in een wereld die voor hen vrijwel onbekend is? Hadden ze er dan een expert naar moeten laten kijken voordat de website live gaat? Eigenlijk wel.

Maar je kan het natuurlijk ook zo brengen dat de internetbureaus en webshopmakers die door de overheid, een museum of belangenorganisatie worden ingehuurd om een webwinkel te maken, dat díé bedrijven en personen juist op de hoogte moeten zijn van alle wetten en regels omtrent webwinkels. Weten webshopbouwers misschien te weinig en kunnen zij hierin hun klanten dus niet assisteren of op het matje roepen?

Meer voorlichting over juridische aspect van ecommerce
Misschien is het tijd voor een algehele andere aanpak wat de wetgeving betreft. Misschien moet er sowieso maar meer voorlichting komen over de juridische kant van de ecommerce-wereld. Er moet aan alle kanten meer kennis worden ingepompt, zodat niet alleen de klant, maar ook de webwinkelier, de webshopbouwers en zelfs de overheid zelf beter weten over wat nu wel en wat nu niet mag als je een webwinkel runt. Want hoe kun je als overheid nu boetes uitdelen, hoe kunnen klanten nu weten waar ze recht op hebben en hoe kunnen webwinkeliers voorkomen dat ze met onnodig veel betaalmethoden of retourkosten zitten als niemand weet hoe het nu écht zit?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten