Nederlands Fotomuseum lanceert webshop vol fouten

Nederlands Fotomuseum lanceert webshop vol fouten

Het Nederlands Fotomuseum heeft een webwinkel gelanceerd. Uit de vele foto’s die het heeft in haar collectie, heeft het museum een selectie gemaakt van foto’s die sinds deze week online zijn te bestellen. Wij namen een kijkje in de webwinkel en stuitten al snel op wat foutjes…

De webwinkel van het Nederlands Fotomuseum is gemaakt op basis van WooCommerce en ontwikkeld door Redkiwi, niet het minste internetbureau van ons land. De website ziet er goed uit, en het is duidelijk te zien dat de focus logischerwijs nadrukkelijk op foto’s ligt. In de webwinkel zijn diverse fotoprints te koop, net als boeken, barietafdrukken, verpakkingsmaterialen en toegangstickets voor het museum in Rotterdam.

Hartstikke leuk allemaal, en we zijn ook zeker mooie foto’s tegengekomen die niet zouden misstaan aan de muur, maar we bezochten de webwinkel natuurlijk ook om eens te zien in hoeverre het Nederlands Fotomuseum zich aan de wet houdt.

Betaalmethodes
Allereerst valt de summiere informatie over de betaalwijzen op. “In onze webshop kunt u betalen met de volgende betaalmethodes: iDeal, VISA, Maestro en Mastercard”, zo wordt ons duidelijk. Daar zit echter geen expliciete achteraf-betaalmethode bij, iets wat volgens de wet wel vereist is. Nu zou je creditcard kunnen zien als een achteraf-betaalmethode, maar dan moet die wel achteraf factureren en dat dus ook duidelijk melden. Zie bijvoorbeeld ons artikel over de ANWB-webwinkel.

Maatwerk? Of niet?
Ook enigszins opmerkelijk is deze passage uit hun voorwaarden: “Bij opdrachten vanaf een bedrag van duizend euro zal het Nederlands Fotomuseum gerechtigd zijn bij aanvang van de werkzaamheden voor 30% te factureren, 30% halverwege de uitvoering en 40% bij oplevering. Bij opdrachten voor een bedrag hoger dan €4.000,- zal het Nederlands Fotomuseum gerechtigd zijn op maandbasis te factureren gedurende de looptijd van de opdracht.”

Nu snappen we de regel op zich wel. Als het hier om maatwerk gaat en het product dus specifiek voor die klant wordt klaargemaakt en het niet aan andere klanten is te verkopen, dan begrijpen we heel goed dat het Nederlands Fotomuseum een vooruitbetaling eist. Maar zo wordt het niet gebracht. Sterker nog, er wordt met geen enkel woord gerept over maatwerk of persoonlijke bestellingen, de enige restrictie is “opdrachten vanaf een bedrag van duizend euro”. Dus als wij elf keer deze fotoprint van Bep van Klaveren bestellen, dan kunnen we gelijk een factuur verwachten? Volgens de voorwaarden is het museum in zo’n geval enkel ‘gerechtigd’ om het te doen, dus waarschijnlijk zal het in bovenstaand geval niet zo’n vaart lopen. Maar dan mag het allemaal toch wel wat duidelijker worden omschreven…

Zichttermijn van 7 dagen is zó 2014!
Verder maakt het Nederlands Fotomuseum de fout om in de voorwaarden op te nemen dat de zichttermijn 7 dagen is, terwijl dat sinds 13 juni vorig jaar toch echt 14 dagen is, in heel Europa zelfs.

Voorwaarden Nederlands Fotomuseum

Al met al is het een keurige website en de fouten of onduidelijkheden die zijn gemaakt in de voorwaarden, lijken eerder een staaltje onwetendheid te zijn dan dat hier bewust de wet wordt overtreden. Maar we komen het wel vaker tegen bij net gelanceerde webshops van officiële instanties en andere serieus te nemen instellingen. Is de wet dan zo onduidelijk? Weten de webshopmakers te weinig van de geldende regels dat ze hierin hun klanten niet kunnen assisteren? Moet er sowieso meer voorlichting komen over wat je als webwinkelier wel en niet mag verwachten van een klant?

Update 12:11
Het Nederlands Fotomuseum heeft inmiddels gereageerd op ons bericht en zegt de website ‘waar nodig te verbeteren’:

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten