menu

Webshop overheid negeert alle ecommerce-wetten

Webshop overheid negeert alle ecommerce-wettenDe Nederlandse ecommerce-wetgeving is op zijn zachtst gezegd nogal ingewikkeld aan het worden. Je moet klanten informeren over je verzendkosten, over de betaalopties inclusief betaalmogelijkheid achteraf, over je identiteit maar je moet ook een versleutelde verbinding en retouren aanbieden. Dat is nogal wat. Voldoet de overheid eigenlijk wel aan al die regeltjes?

De gemiddelde webwinkel heeft al snel meerdere pagina’s met algemene, leverings-, betaal- en retourvoorwaarden en dan hebben we het nog niet eens over garantie of productspecifieke voorwaarden. Niet leuk, dat vindt de ecommerce-sector zelf ook niet, maar er wordt nogal wat opgelegd vanuit Den Haag. Oké, niet alles hoef je vast te leggen maar als je niet duidelijk bent over het retourenrecht krijgt de klant opeens een wel heel lange retourtermijn. En zo zijn er meer redenen waarom toch zelfs de meest klantvriendelijkste webwinkels aardig veel voorwaarden opstellen alvorens ze een aankoop accepteren.

Staatsieportretten van de koning bestellen
De Nederlandse overheid lanceerde gisteren haar nieuwste webwinkel waar je staatsieportretten van de koning kunt bestellen. Tenminste, we denken dat het de overheid is, want er staat een groot Rijksoverheid-logo op de site. Dat ziet er veilig uit en dus waren wij direct enthousiast! Maar natuurlijk wel gezond sceptisch, want zijn de portretten wel echt, en is de site veilig? Krijgen we er waardepapieren bij en welke retourtermijn mogen we hanteren? We gaan op zoek naar een telefoonnummer of e-mailadres. Helaas staat die niet op de site. Ook komen we geen KVK-nummer of andere identiteitsverwijzing tegen behalve dat logo van de Rijksoverheid. Maar die is van toepassing op nogal wat instanties, dus wie we dan moeten bellen?

Van wie is de webwinkel eigenlijk?
Op de site wordt het Ministerie van OCW en het Ministerie van Algemene Zaken genoemd. Maar of de site van een van beiden is, is niet duidelijk want ze geven alleen opdracht om ‘tot standkoming te begeleiden.’ De opdracht is aan het Mondriaan Fonds gegeven maar die is niet onderdeel van de Staatsoverheid, dus waarom staat dat logo dan bovenaan de site? De kunstwerken hangen in Paleis het Loo, maar die lijkt ze alleen te lenen. Als we bij de SIDN de domeinnaam opvragen komen we weer een andere overheidsorganisatie tegen…

SIDN overzicht domeinnaam
In ieder geval lijkt de overheid eigenaar van de domeinnaam…

Zoveel vragen…
Toch maar blind bestellen dan? Liever niet, want er staat wel een bestelbutton op de site, maar is het wel duidelijk dat dit de button met ‘betaalverplichting (PDF)’ is? En zit hier wel de gewenste beveiligde verbinding achter? En wie sturen we dan precies onze gegevens, en waar maken we ons geld naar over? Er is een factuuroptie, maar moeten we die dan vooraf overmaken of kan dat ook achteraf?

Even de adviezen van Consuwijzer er maar bij pakken. ‘Zoek online reviews’ zeggen zij, maar dat is lastig als de shop sinds gisteren live is. Ook de tip om prijzen te vergelijken is moeilijk, want er zijn niet zoveel partijen die portretten van de koning verkopen.

Als we uiteindelijk toch gaan bestellen, komen we opeens wel voorwaarden tegen waar genoemd wordt dat de bestelling blijkbaar wordt verwerkt door OBT|Opmeer. Een rondje op het internet wijst uit dat we blijkbaar onze gegevens helemaal niet naar de overheid sturen maar naar een commerciële drukkerij! Verder nog iets over auteursrechten en gebruik van het portret. Want die mogen niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden.

We hebben onze bestelling toch maar niet afgerond, want bovenstaande is eigenlijk nog maar het begin. Als je je echt druk gaat maken kom je er waarschijnlijk achter dat er nog wel een dozijn wetten overtreden worden en laten we eerlijk zijn, het gemis van een contactmogelijkheid zou al direct een afhaakmoment moeten zijn. Ons is direct weer duidelijk gemaakt hoe serieus de Nederlandse overheid de ecommerce en haar regelgeving eigenlijk neemt…

Tags

Reacties