menu

Wanneer komen de slimme webwinkel-filters?

webwinkel filtersEen webwinkel biedt veel voordelen ten opzichte van een stenen winkel.
Die laatste heeft echter een grote troef: medewerkers kunnen je vaak
veel beter van dienst zijn dan de zoekopties en filters van een
webwinkel. Hoe lang zal het duren voordat de webwinkels komen met slimme
filters?

Loop een stenen winkel binnen, eentje waarbij de medewerkers je nog graag van dienst zijn, geef je voorkeuren aan en voor je het weet sta je buiten met het gewenste product. Dat komt omdat je in gesprek kan gaan met een winkelbediende en al je wensen, hoe groot of klein ook, kan aangeven. Vaak hoef je niet eens letterlijk te zeggen wat je wilt maar begrijpt een goede verkoper je toch. Ook als je het net anders zegt dan de andere klanten, of net iets anders wilt.

Bezoek een webwinkel en je bent beperkt in de wensen die je kan aangeven. Vaak kan je aangeven binnen welke prijsklasse je een product zoekt, van wat voor merk het mag zijn en welke resultaten het meest populair zijn onder andere consumenten die de website bezochten. Maar kan je ook aangeven hoe belangrijk jij de gewenste prijs vindt? Of hoe zwaar je de populariteit van het product wil laten meewegen?

Verklein kloof tussen webwinkel en stenen winkel
Als dát zou kunnen, zou de kloof tussen webwinkel en stenen winkel nog kleiner worden. In deze tijden, waarin de stenen winkels het zwaar hebben en de webwinkelbranche steeds meer consumenten steeds meer geld ziet uitgeven, moeten de stenen winkeliers het vooral hebben van hun service en dienstverlening. Maar waarom zou je als webwinkelier hiermee niet de concurrentie aangaan? Softwaretechnisch is haast alles mogelijk en de consument zou een aantal slimme filters zeer op prijs stellen, aangezien het betekent dat ze online nóg beter kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Als goed voorbeeld van bovenstaande dient FindTheBest, waarbij je volgens hen het beste kan vinden wat je nodig hebt. Ze hebben recentelijk een tool ontwikkeld en gelanceerd waarmee je nog beter gepersonaliseerde aanbevelingen krijgt op basis van wat je opgeeft. Ze zien de tool dan ook als een ‘online personal assistant’.

Eenvoudige, maar belangrijke vragen stellen
"Veel bedrijven hebben het geprobeerd met aanbevelingstechnieken, maar met grote beloften en sombere resultaten", aldus oprichter Kevin O’Connor. "We hebben een veel meer gestructureerde aanpak: vertel ons in welk product of in welke dienst je bent geïnteresseerd en door een paar eenvoudige, maar belangrijke vragen te stellen, kunnen we je laten zien welke producten het best passen bij je eisen."

Het verschil tussen de oude filters van FindTheBest en de nieuwe, getiteld AssistMe is goed te zien bij bijvoorbeeld de categorie smartphones. Als we kijken naar de oude filters, zien we filters die we tegenwoordig haast in elke elektronica-webwinkel tegenkomen. Je kan smartphones filteren op onder andere het type draadloze verbinding, algemene kenmerken, scherm, camera, besturingssysteem, et cetera.

Kijken we naar hun nieuwe tool AssistMe, dan kun je niet alleen filteren op de hiervoor genoemde eigenschappen, maar kun je ook per eigenschap aangeven hoe belangrijk jij het vindt. Zo kan je veel beter een smartphone vinden die aan je wensen voldoet. Handig als je bijvoorbeeld per se bij die ene provider wil blijven, of als je per se een mobiel wil met een goede batterijduur, et cetera.

Mensen willen best wat moeite doen
Ivan Bercovich van FindTheBest: "Ik denk dat je zult zien dat mensen bereid zijn om net wat meer moeite te doen om een betere aanbeveling te kunnen krijgen, helemaal wanneer ze grote, weloverwogen aankopen willen doen."

Tags

Reacties