Trustpilot haalde 2,2 miljoen nepreviews offline

Trustpilot haalde 2,2 miljoen nepreviews offline

Trustpilot heeft vorig jaar maar liefst 2,2 miljoen nepreviews van haar platform verwijderd. Dit komt neer op bijna 6 procent van het totale aantal gepubliceerde reviews op Trustpilot in 2020. Het is voor het eerst dat Trustpilot dit soort cijfers deelt.

Normaal gesproken maken reviewplatforms niet bekend hoeveel nepreviews ze verwijderen, maar Trustpilot had al eerder bekendgemaakt transparanter te werk te willen gaan. Het heeft nu dan ook een heus transparantierapport gepubliceerd, waarin de 2,2 miljoen verwijderde reviews in terugkomen.

‘Niemand heeft iets aan neppe informatie’

In het rapport schrijft het: “Niemand van ons heeft iets aan informatie die niet echt is of is bewerkt om te voldoen aan de commerciële behoeften van een bedrijf.” Volgens oprichter en CEO Peter Holten Mühlmann is vertrouwen niet alleen een deel van de bedrijfsnaam, het vormt volgens hem de basis van het bedrijf. “Als we succesvol willen zijn, moeten we zo open, transparant en eerlijk mogelijk zijn over de manier waarop we werken.”

We moeten zo transparant mogelijk zijn.

Nepreviews zijn al langer een doorn in het oog van velen. En dat terwijl het tegelijkertijd zo’n levende industrie is. De Britse consumentenorganisatie Which kwam recent nog met het nieuws dat nepreviews voor op grote online marktplaatsen gemakkelijk in bulk te koop zijn via diverse websites.

Wet Consumentenbescherming

En de Nederlandse overheid wil een verbod op neprecensies. In november van dit jaar moet de nieuwe wet Consumentenbescherming zijn ingevoerd. Die bevat aangescherpte regels om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren. Webwinkeliers moeten reviews controleren op echtheid en consumenten ook informeren over hoe ze dat controleren. Er komt dan ook een verbod op het (laten) plaatsen van nepreviews.

Zie ook: “Bol.com, stop met betaalde reviews!

1,5 miljoen reviews automatisch verwijderd

Trustpilot wil de nieuwe wet voor zijn  en gaat hard optreden tegen gesjoemel met reviews. Vorig jaar heeft het al 2.209.230 neppe en schadelijke reviews aangepakt, waarvan zo’n 1,5 miljoen automatisch werden verwijderd met behulp van geautomatiseerde fraudedetectiesoftware.

Daarnaast heeft Trustpilot bijna 39.000 waarschuwingen en meer dan duizend formele kennisgevingsbrieven verstuurd. Ook plaatste het meer dan vijfhonderd consumentenwaarschuwingen op de openbare profielen van bedrijven die volgens Trustpilot ‘ernstig in overtreding’ waren. Het platform heeft zelfs 122 contracten met bedrijven beëindigd.

Trustpilot beëindigde 122 contracten met bedrijven.

Door consumenten gerapporteerde reviews

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten