Jonge klant wil flexibele bezorging
Flexibele bezorging wordt steeds belangrijker voor klanten van webwinkels. In de leeftijdsgroep van 25 tot 40 jaar vindt 73 procent dit cruciaal, terwijl onder boomers slechts 54 procent zo denkt. De behoefte aan flexibiliteit bij bezorging lijkt vooral te zijn gedreven door een verlangen naar gemak.
De moderne klant wil zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling wordt geleverd. Zo wil meer dan de helft van de millennials de aflevertijd wijzigen nadat een pakket is verzonden. Bij boomers heeft slechts één op de vier hier behoefte aan. En 46 procent van de millennials wil na verzending het bezorgadres kunnen wijzigen, terwijl – wederom – maar een kwart van de boomers dit nodig acht.
Standaard levering vooral in trek bij boomers
Dit blijkt uit onderzoek dat Nielsen uitvoerde in opdracht van Sendcloud. Dat veel consumenten door een verlangen naar gemak steeds meer flexibiliteit verwachten bij het online shoppen uit zich ook in de keuze voor bezorgopties. Zo kiest 62 procent van de boomers voor standaard levering, maar doet slechts een minieme meerderheid (51 procent) van de millennials dit.
Millennials kiezen vaker voor same-day-delivery.
Millennial heeft meer over voor extra’s
Jongere klanten kiezen daarentegen juist vaker voor same-day-delivery, bezorging in het weekend of levering in een pakketkluis. Deze verzendopties zijn echter niet altijd gratis. Maar dat maakt voor de millennial niet uit. Die vindt het prima om zo’n 3,70 euro te betalen voor een order van vijftig euro. Boomers betalen voor deze premium verzendopties maximaal 2,20 euro.
Millennials bereiken wordt alleen maar belangrijker, gezien hun toenemende koopkracht.
Volgens Rob van den Heuvel, CEO en medeoprichter van Sendcloud, laat het onderzoek waardevolle inzichten zien in de verschillen die er bestaan tussen generaties. “Het is vooral interessant om te zien dat millennials de lat hoog leggen als het gaat om flexibele bezorging. Het bereiken van deze generatie wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker, aangezien hun koopkracht de komende jaren blijft toenemen. Als online retailers hun potentieel en winst willen maximaliseren, is het dan ook een minimumvereiste om flexibele bezorging aan te bieden.”
Reacties