Waar blijft de Europese betaaloplossing?
In Nederland kennen we iDeal, in Duitsland Sofort en in België MisterCash. Allemaal hartstikke goede betaaloplossingen om mee te beginnen, maar anno 2014 willen we toch eigenlijk wel een keer wat meer dan alleen een goede start. Het wordt tijd voor één goede Europese oplossing. Zou eMaestro zoiets kunnen zijn? En zou het zelfs zo kunnen zijn dat die ontwikkeling in Nederland wordt tegengehouden door de Nederlandse banken die nu ‘binnenlopen’ met de inkomsten van iDeal?
iDeal was in Nederland reden dat de ecommerce jarenlang hard is gegroeid. Respect! Maar we zijn inmiddels alweer wat jaren verder en iDeal is eigenlijk weinig veranderd. Nog altijd is het een instabiele, desktop-betaaloplossing waarin tegenwoordig nog maar weinig wordt geïnvesteerd. Natuurlijk is ook iDeal wel aangepast zodat het voldoet aan de SEPA-standaarden en hebben de verschillende banken hun eigen mobiele apps verder doorontwikkeld. Maar van harte gaat het niet. Echte innovaties zijn er al jarenlang niet meer geweest bij iDeal.
Jammer, want iDeal is juist zo belangrijk voor de ecommerce-markt. Mocht je op zoek zijn naar de feitelijke onderbouwing, lees dan ook ons artikel van afgelopen jaar toen we al van mening waren dat iDeal een branche-afremmer was geworden. Nog altijd domineert deze betaaloplossing de Nederlandse ecommerce-markt. Jawel, ook afgelopen jaar is iDeal verder gegroeid. Eind januari kwam Currence met ‘het goede nieuws’ dat er in 2013 een record aantal iDeal-betalingen is gedaan.
Reken eventjes met ons mee. Ruim honderdveertig miljoen iDeal-betalingen in 2013 tegen nog geen zeventig miljoen in 2010. Een verdubbeling dus in drie jaar. Wat 2014 voor ons in petto heeft? Je raadt het al, nog meer iDeal-betalingen volgens Currence. Wat dat heeft betekend voor de tariefstelling van iDeal? Niets. iDeal kost in 2014 exact hetzelfde als een paar jaar geleden terwijl de investeringen zijn uitgebleven: iDeal via de mobiel is vrijwel niet doorontwikkeld, de buitenlandreis is gestaakt en de storingen hebben ook in 2014 alweer plaatsgevonden.
Tarieven zelf is natuurlijk een andere discussie want die komen vooral tot stand door PSP’s en als je dus puur en alleen gaat om de kosten kun je daar eerst eens flink mee onderhandelen. Bij voldoende volume zou dat zomaar eens kunnen lukken want PSP’s krijgen tenslotte zelf ook korting op hun tarieven bij de banken zelf als ze hogere volumes halen. Gezien de groei afgelopen jaar is het niet onwaarschijnlijk dat verschillende PSP’s nu per transactie minder betalen dan in 2010 maar even los van prijsverschillen tussen PSP’s en mogelijke volumekortingen die ook in 2010 al golden, is het tarief dat de banken en Currence in rekening brengen op zichzelf gelijk gebleven. Pure winst dus voor de banken. Overigens is die is ze tijdens crisisjaren natuurlijk van harte gegund.
‘Winst uit iDeal remt andere oplossingen’
Wat bij ons echter wel een beetje knaagt is waarom bepaalde Europese ontwikkelingen op de Nederlandse betaalmarkt niet doorbreken. Natuurlijk kennen we ook PayPal in Nederland en worden Masterpass en Bitcoin-oplossingen ook hier gelanceerd maar de kans dat deze iDeal omverwerpen is niet zo groot. Wachten op the next big thing, kan door de dominantie van iDeal best eventjes duren. Zou het daarom niet beter zijn als juist de banken zelf zouden overstappen naar het promoten van een Europese oplossing, in plaats van het niet langer doorontwikkelde iDeal?
Alternatieven zijn er zeker. Een hele bekende is eMaestro. Een techniek die doorontwikkeld is, vergelijkbaar is met iDeal (gegarandeerde vooruitbetaling via kaartlezer/pincode) en die in verschillende Europese landen al geaccepteerd wordt. Een beter systeem dus dan iDeal omdat je er in meer landen mee kunt betalen en omdat je hier nog zekerder bent dat het los staat van het internetbankieren zelf. Een uitrol in Nederland in een zeer korte tijd kunnen gebeuren.
Doordat het in heel Europa werkt stimuleert het innovaties terwijl de transactiekosten omlaag kunnen tot (naar onze mening) ongeveer pinpas-betalingen. eMaestro is al mogelijk, maar wordt nog niet omarmd. Als dit wel gebeurt heb je door een cross-border bereik een groter publiek, meer ontwikkelaars en potentieel dus lagere kosten. Win-win voor de Nederlandse en Europese ecommerce.
Waarom we het dan nog niet hebben? Waarschijnlijk omdat banken dus niet zo staan te trappelen om een winstgevend model overhoop te halen, als de webwinkelier hier niet om vraagt. Zeg nou zelf, dat zou jij ook niet doen als je in hun schoenen stond. De bal ligt dus bij de webwinkelier. Wil jij één betaalmethode die in heel Europa werkt? Wil je Belgen, Fransen en Duitsers een vooruitbetaling laten verrichten vergelijkbaar met iDeal? De techniek is er. Nu is het aan jou, om vraag en aanbod tot stand te laten komen!
Reacties