Is iDeal een branche-afremmer geworden?

idealiDeal heeft afgelopen jaren enorm veel bijgedragen aan de groei en ontwikkeling van de Nederlandse ecommerce. De betaalmethode heeft het vertrouwen van zowel consument als webwinkelier. Maar het lijkt nu wel de laatste ontwikkelingen in de branche te missen, en leek gisteren zelfs het lachertje van het Online Betaal Congres. Heeft iDeal zijn beste tijd gehad?

Het moment is vrij ongelukkig aangezien we deze maand samenwerken met PayPal voor de themamaand betalen, en dus willen we graag benadrukken dat die partij op geen enkele wijze betrokken is geweest bij de aanleiding of inhoud van dit artikel, maar als redactie van deze website kunnen we niet ontkennen dat het opvalt dat iDeal op dit moment relatief veel negatief in het nieuws is. iDeal is bij veel webwinkeliers veelal de favoriete betaalmethode. De lage transactie-kosten, het snelle en gegarandeerde innen van het geld, plus de betrouwbaarheid die iDeal naar de consument uitstraalt, zijn daar belangrijke redenen voor. Die redenen zijn echter vooral gebaseerd op het verleden. De branche ontwikkelt door. Onder andere de opkomst van mobiel lijkt iDeal een doorn in het oog en dat is zeker niet het enige pijnpunt voor geestelijk vader Currence.

Mobiel betalen met iDeal?
Ook al geeft Currence al jaren aan dat mobiel betalen via iDeal er nu elk moment aan zit te komen, het werkt natuurlijk nog altijd voor geen meter. Alleen ING heeft een methode waardoor het zonder kaarthouder kan, en zelfs dat kan beter.

Stabiliteit iDeal
Banken hebben regelmatig onderhoud aan iDeal en zo nu en dan is er ook een storing. Kan gebeuren bij techniek, maar door het uitblijven van snelle en transparante communicatie over wat er misgaat en wanneer het zal zijn opgelost, is het onmogelijk als webwinkelier om echt op iDeal te kunnen rekenen.

De zorgen rond de stabiliteit van iDeal zorgen voor steeds meer onrust. Ook Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen uit tegenwoordig steeds publiekelijker zijn zorgen rond de stabiliteit van de betalingsoplossing. En met recht, want de feestdagen van de afgelopen jaren zijn niet één keer goed verlopen. Zo schreven wij in 2010 en 2011 al over de problemen bij iDeal rond de feestdagen en dat was afgelopen jaar niet anders.

Ecommerce wordt omnichannel
Maar niet alleen in het verleden en heden heeft iDeal het zwaar, ook in de toekomst staat hen het een en ander te wachten. Zo domineerden pure webwinkels als Wehkamp of Bol.com de afgelopen jaren de markt, maar komen er steeds vaker geluiden over multichannel, crosschannel, of zelfs omnichannel waarbij ook stenen winkels naast mobiele of locatiegebonden commerce een grote rol gaan spelen. De Nederlandse banken zijn de ideale spelers voor het bieden van een oplossing voor zowel online als offline transacties, maar de kans dat wij binnenkort het iDeal-logo in de winkelruit aantreffen is aanzienlijk klein. Daarvoor zullen ze toch eerst echt het mobiele kanaal moeten omarmen.

Betalen over de grens
Een andere zorg voor iDeal is het feit dat de oplossing alleen werkt voor (een grote groep) Nederlanders. Currence werkt al jaren aan een meer internationale oplossing, maar praktisch gezien is het resultaat nog ver te zoeken. Nu kopen en verkopen Nederlanders nog relatief weinig over de grens maar het wegblijven van een internationale oplossing draagt daar zeker ook niet aan bij. Het zou op zijn minst mogelijk moeten zijn voor Vlamingen en Duitsers om te kunnen betalen via een soortgelijke oplossing.

Criminaliteit via iDeal
En dan is er nog de veiligheid. Het ging een tijdje heel erg hard, maar door het optreden van de verschillende PSP’s lijkt fraude met iDeal weer wat afgenomen. Toch blijft het een zorg, mede door de verplichtingen die PSP’s nu hebben nu de DNB toezicht op ze houdt. Geld vasthouden van transacties die op zijn minst twijfelachtig lijken, wordt bijvoorbeeld erg lastig gemaakt. Uiteindelijk is niet Currence of de bank maar de consument in dit geval de pineut, en dat kan op termijn zeker afbreuk doen aan het vertrouwen dat consumenten in webwinkels, maar ook in de betalingsoplossing iDeal hebben. Bij achteraf betalen lopen ze dit risico bijvoorbeeld niet.

Samenwerking met PSP’s
iDeal is mede groot geworden door de geweldige inzet van verschillende PSP’s die, in tegenstelling tot de Nederlandse banken zelf, iDeal perfect in de markt wisten te zetten. Beide partijen hebben natuurlijk bijzonder veel aan elkaar te danken en het wederzijds respect was lange tijd dan ook bijzonder goed. Gisteren op het Online Betaal Congres werd dat er echter waarschijnlijk niet beter op.

Currence-medewerker Max Geerling kwam met kritiek op de PSP’s, deze zouden niet voldoende mogelijkheden bieden voor webwinkeliers, om te groeien in transacties. En overstappen blijkt een tijdrovend klusje, waardoor er minder tijd voor de verkoopactiviteiten overblijft. Wat de beste man waarschijnlijk niet beseft is dat hij door het bekritiseren van de PSP’s eigenlijk zijn eigen markt onderuit haalt. Want hoe meer de PSP’s onder druk komen te staan, hoe meer ze zich zullen afzetten van iDeal.

PSP’s moeten duidelijk innoveren, maar op het gebied van iDeal is er vrijwel geen onderscheid mogelijk, en dus moeten ze op andere terreinen en met andere diensten en betalingsoplossingen zichzelf onderscheiden, om toch de klant vast te kunnen houden. Elke ontwikkeling van PSP’s zal momenteel resulteren in een stapje extra afstand van iDeal.

Leeft en ontwikkelt iDeal eigenlijk nog wel?
En wat gebeurt er ondertussen bij iDeal zelf? Geen idee. De nieuwsbrief van Currence, lijkt er halverwege 2010 maar mee opgehouden. Waarschijnlijk snapt de organisatie zelf ook wel dat we nieuws rond de laatste ontwikkelingen over een mobiele versie, of over internationale gesprekken van samenwerking, niet meer willen horen maar gewoon resultaten willen zien. Op de voorpagina lezen we alleen over groeicijfers van het gebruik, maar hoelang zal die groei kunnen aanblijven zonder verdere ontwikkelingen?

Ondanks de eerste afname in groei waren de cijfers het afgelopen jaar nog goed, maar regeren is vooruitzien. Zonder samenwerking met de Nederlandse PSP’s, hoogtepunten op Nederlandse betaalcongressen, of een goede samenwerking met de belangrijkste belangenvereniging voor webwinkeliers, moet iDeal oppassen straks niet met lege handen te komen staan. Kan iDeal nog iets voor de Nederlandse ecommerce betekenen, of heeft de betaaloplossing inmiddels zijn beste tijd gehad?

En mocht dat laatste het geval zijn, moet de Nederlandse ecommerce zich dan zorgen maken? Of zal de branche ook prima verder kunnen ontwikkelen en groeien, zonder hulp van haar meest populaire betaaloplossing?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten