menu

Waar blijft de branchevereniging voor de omnichannel?

Als webwinkel sluit je je aan bij Thuiswinkel.org. Als fysieke winkel bij Detailhandel Nederland, inRetail, of een specifieke club die past bij jouw productgroep. Maar waar kun je nu terecht als je alles een beetje doet en jezelf vooral omnichannelspeler voelt?

Online en offline behoren volgens de wet, fiscus en in veel gevallen volgens de klant misschien tot dezelfde branche, in de praktijk is een stenen winkel lastig te vergelijken met een webshop. Ook voor de ondernemers zelf. Zo zijn winkels actief met de Winkeltijdenwet, huurcontracten en parkeerproblemen in de stad, dingen die voor webshop-eigenaren nu niet bepaald prioriteiten zijn.
Die retailers kunnen zich momenteel beter wenden tot Thuiswinkel.org. Qua keurmerken zijn er zeker alternatieven, maar als je als webshop ook gehoord wilt worden bij de overheid en politiek is Thuiswinkel.org in Nederland een club om bij aan te sluiten. Het verschil tussen Detailhandel Nederland en Thuiswinkel.org is duidelijk aanwezig, dus je hoeft niet af te vragen wie de belangen van de grootste webwinkels de afgelopen jaren mocht behartigen.

Randvoorwaarden verschillen bij online en offline retail

Maar tijden veranderen en webwinkel en winkels groeien naar elkaar toe. Online spelers zonder vestiging zijn inmiddels in de minderheid. Aan de andere kant zijn offline retailers zonder online aanwezigheid ook sterk aan het afnemen. Visionairs zijn zelfs van mening dat de klant van jou mag verwachten dat je service online en offline met elkaar vergelijkbaar worden, maar hoe kun je nu zorgen dat je prijzen en service online en offline hetzelfde zijn als dat niet het geval is voor randvoorwaarden zoals wetgeving en onkosten? Hoe kun je een fysieke winkel net zo flexibel maken als een webshop als je online om het jaar wisselt van internetbureau en offline aan een huurcontract van tien jaar vastzit?

‘Achter de schermen veel overleg’

Het creëren van een omnichannel-ervaring is de verantwoordelijkheid van de retailer, maar wat zou het fijn zijn als de drempels in kaart werden gebracht door gezamenlijke onderzoeken van zowel Detailhandel en Thuiswinkel.org. Als we Martijn Hos van Thuiswinkel.org telefonisch hiernaar vragen geeft hij aan dat er wel degelijk achter de schermen veel overleg is, als voorbeeld verwijst hij naar de rapporten van Shopping2020. Maar actuele onderzoeken, campagnes of speerpunten rond de verkiezingen van 2017 zijn er helaas niet.

En ergens is dat vreemd. Shopping2020 is een prima brainstorm-tool voor de toekomst, maar met de verkiezingen voor de deur moet de retail één vuist kunnen maken in Den Haag en die lijkt nog ver weg. Want terwijl de fysieke detailhandel klaagt over parkeertarieven en nieuwe outletregio’s willen webwinkels juist flexibiliteit rond het openen van pop-upstores, showrooms bij het magazijn, en soortgelijke bezoekadressen. In de fysieke retail volgen reorganisaties en ontslagrondes elkaar snel op en Detailhandel wil af van het minimumjeugdloon (of in ieder geval de werkgeverslasten daarin), terwijl de online retail zich niet zozeer druk lijkt te maken om de kosten van medewerkers, maar juist over de kwaliteit en opleidingsniveau daarvan.

Zolang beide partijen twee totaal verschillende kanten van het verhaal aan de overheid tonen is de kans dat er bij de verkiezingen een eenduidig en voor beide partijen acceptabel antwoord komt, nihil te noemen. Waar blijft de stem van de gezamelijke groep omnichannel-retailers?

Update:

Marcel Landeweerd van WebwinkelKeur merkte via onze Facebook-pagina scherp op dat Thuiswinkel, of in ieder geval directeur Wijnand Jongen, wel degelijk openstaat voor een dergelijk initiatief.

Tags

Reacties