menu

Volle shopping cart krijgt geen follow up

42 van de top 500 grootste webwinkels van Amerika sturen een herinnering per e-mail indien er nog iets in de winkelwagen zat op het moment dat de bezoeker de webwinkel verlaten heeft.

E-mail marketing bureau Listrak is alle top 500 webwinkels langs gegaan. Bij 102 webwinkels was het niet mogelijk de test uit te voeren omdat het niet mogelijk was e-mail in te vullen bij het vullen van de winkelwagen, of omdat er al te veel vragen waren. Zoals bijv. credit card gegevens.

Bij de overige 398 webwinkels hebben ze produkten in de winkelwagen gestopt, zijn naar betalen gegaan en daar afgehaakt. Een irritatie die eigenlijk elke webwinkelier zal herkennen. Tenslotte heb je er dan al zoveel in geinvesteerd om die bezoeker te krijgen, te laten vinden wat hij zoekt om hem op het laatste moment te zien weggaan. Even een herinnering sturen dus! Bij voorkeur snel. Al binnen 24 uur.

Slechts 11 van de 398 webwinkels stuurde deze e-mail nog dezelfde dag. 42 webwinkels stuurde een herinnering in totaal. In tien van deze 42 gevallen was er in de e-mail direct een link naar de shopping cart zodat direct afgerekend kon worden. In 19 van de 42 gevallen was er een extra impulse om toch af te rekenen. Zoals een korting of andere extra bonus. Bron: Internetretailer.com

Waarom 90% van de webwinkels niet meer reageren is niet onderzocht. Ons zou het vooral benieuwen wat de ervaringen zijn van die 11 die blijkbaar hier wel in geinvesteerd hebben. Direct reageren, extra impulse, en link waarmee direct weer dat produkt in je winkelwagen zit. Wat is hier de ROI precies van? Technisch is het niet eens zo lastig om dit te maken. Zou dit extra geld kunnen opleveren? Iemand ervaring?

 

Tags

Reacties