‘Verzendkosten omhoog door grotere pakketten’
Doordat de coronacrisis het koopgedrag heeft veranderd, wordt er online meer besteld. De pakketten worden groter en dit heeft gevolgen voor de logistiek. Zo denkt transporteconoom Roel Gevaers dat er koeriers gaan verdwijnen of dat ze hun prijzen gaan verhogen, waardoor verzendkosten omhoog gaan.
Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de ecommerce een flinke boost gekregen. De sluiting van veel winkels en de angst onder mensen om het virus op te lopen heeft ertoe geleid dat steeds meer consumenten hun boodschappen, maar ook andere producten online kopen.
Dit heeft helaas ook negatieve gevolgen in de logistiek. Veel pakketten zijn namelijk groter geworden, waardoor pakketbezorgers nu per busje minder pakketjes kunnen vervoeren. Ook kost het meer tijd om grote pakketten af te leveren, wat ook weer drukt op de kosten.
Grote pakketten? Dat betekent minder ruimte in de bus voor andere pakketjes.
Mensen kopen nu massaal meubels en trampolines online
De Belgische transporteconoom Roel Gevaers denkt dat de prijzen voor verzending aan huis gaan stijgen. Daar waar voorheen vooral kleinere elektronica, speelgoed en kleding online werden besteld, kopen consumenten in België nu ook massaal meubels, doe-het-zelfpakketten, voeding en groter speelgoed zoals trampolines online.
Vertraging op de transportbanden
Deze grotere pakketten zorgen voor vertraging op de transportbanden van fulfilmentcentra en magazijnen, die normaal gesproken voor 90 procent juist de kleine en middelgrote pakketjes de band zien passeren.
Wil jij goedkoper pakketten versturen? Dit kan zelfs al wanneer je een kleine webwinkel hebt, bijvoorbeeld via een pakketstapelaar.
Aandeel zware pakketjes verdriedubbeld sinds lockdown
Onderzoek van Gevaers laat zien dat na de lockdown het aandeel van pakketjes van meer dan 20 kilogram is verdriedubbeld. Dit is een gevolg van het veranderde consumentgedrag en de onderzoeker denkt dat dit gedrag ook zo blijft na de coronacrisis.
“Mensen gaan grotere artikelen online blijven bestellen. Die nieuwe situatie gaat wegen op het businessmodel van de bedrijven én op de koeriers, vaak zelfstandige chauffeurs. Per afgeleverd pakje krijgt een koerier vandaag 1,5 tot 2 euro. Hij of zij kan er gemiddeld tachtig tot honderd leveren op een werkdag, wat 150 tot 200 euro oplevert. Met dat bedrag moeten alle kosten (brandstof, bestelwagen, belasting,…) betaald worden.”
Dit alles heeft tot gevolg dat er ofwel pakketbezorgers gaan verdwijnen, of dat ze hun prijzen moeten gaan verhogen. Gevaers verwacht dan ook het einde van goedkope bezorging aan huis. “Het prijsniveau zal in de richting gaan van dat van spelers zoals DHL, TNT-FedEx en UPS. Hun goederenflow is al langer afgesteld op een mix van kleine en grote pakketten, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.”
Red je Pakketje herkent cijfers uit België
Logistiek.nl sprak met enkel Nederlandse betrokkenen om te kijken of de geschetste situatie in België ook in ons land herkenbaar is. Red je Pakketje zegt de cijfers uit België te herkennen, al zien ze dit nog niet direct terug in hun busjes, aangezien hun routes door same-day-delivery relatief kort zijn.
Budbee: hier zijn straks ook extra bussen nodig
De Zweedse bezorgdienst Budbee, die sinds vorig jaar in Nederland actief is, denkt dat ook hier de kosten zullen toenemen voor pakketbezorgers. “Doordat er bij de meeste partijen geen prijsverschil zit tot 23 kg en tot langste zijde 100 cm, gaan er minder pakketten in een bus passen en op trailers passen. Dan zijn er dus extra bussen en extra trailers nodig, dus extra kosten. Bovendien is een bezorger langer bezig met een pakket dat groot is dan met een klein pakketje, waardoor er minder tijd is per pakket.”
PostNL: te vroeg om conclusies te trekken
Thuiswinkel.org heeft ook gereageerd op Logistiek.nl en zegt zich juist niet te herkennen in het beeld dat wordt geschetst door Gevaers. En ook PostNL durft niet direct een link te leggen tussen de situatie bij onze zuiderburen en bij ons. “We zien momenteel sowieso een volumetoename in het totale aantal pakketten en dat zien we ook terug bij de wat grotere pakketten. Het is echter te vroeg om te stellen dat dit structureel is. We hebben namelijk ieder voorjaar te maken met wat meer grotere pakketten dan in de rest van het jaar. Dat komt omdat mensen in deze periode meer tuinspullen bestellen waaronder tuinstoelen, zwembaden en dat soort zaken.”
Reacties