menu
lightspeed ecommerce

Consument vindt product kunnen zien steeds belangrijker

Wanneer consumenten in Nederland ervoor kiezen om een product niet online maar offline te kopen, dan is dat vooral omdat ze de spullen liever eerst in het echt willen zien. Zorg over de beveiliging van persoonsgegevens was vier jaar geleden de belangrijkste reden.

Maar net als toen in 2015 is het dit jaar nog steeds 40 procent van de mensen die de zorg over de beveiliging van persoonsgegevens als reden opgeeft om niet online te kopen. De groep van offline productenkijkers is daarentegen toegenomen. Nu geeft 44 procent van de ondervraagden aan dat ze liever producten eerst bekijken en dat ze daarom niet aan ecommerce doen, zo blijkt uit onderzoek van GfK.

30% doet geen online aankoop door het plezier van winkelen

Een andere reden om liever offline te shoppen dan online aankopen te doen is dat struinen door de winkelstraten en het bezoeken van de stenen shop 30 procent van de consumenten plezier geeft. Dit is een stijging van zes procentpunt in vergelijking met het vorige onderzoek uit 2015.

Verder vindt 40 procent van de ondervraagde consumenten de bezorgkosten die komen kijken bij veel online aankopen een reden om iets niet online aan te schaffen, maar liever ergens in een winkel te kopen. Ook hier is een stijging van zes procentpunt waarneembaar ten opzichte van de vorige enquĂȘte.

Consument wil toch gratis bezorging

Gratis bezorging is dan ook voor maar liefst 87 procent een goede reden om in de toekomst meer online aankopen te gaan doen. En dat terwijl de online retailindustrie juist langzaam maar zeker afstapt van kosten-slurpende lokkertjes als gratis bezorging en retouren. Zo heeft Zalando al in meerdere Europese landen aangekondigd geen gratis bezorging meer aan te bieden.

De bezorgkosten zijn niet alleen in Nederland een struikelblok, ook in Europa zorgt dit ervoor dat consumenten online shoppens soms liever vermijden. Bijna de helft (46 procent) van de Europeanen zegt dat de verzendkosten reden zijn om toch af te zien van een online aankoop. En daarmee is het gelijk de belangrijkste reden voor de Europeaan om offline te kopen.

Tags

Reacties