Consument accepteert extra bezorgkosten

Consument accepteert extra bezorgkosten

Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, dan zijn consumenten best bereid om hiervoor extra te betalen. De tijd van gratis bezorging lijkt sowieso voorbij, dus waarom geen extra service in ruil voor bezorgkosten?

Enkele jaren terug maakte bijna elke (middel)grote webwinkel reclame met gratis verzending. Het is één van de redenen waarom een speler als Zalando in relatief korte tijd zo groot is geworden. Maar de laatste tijd lijkt de ommekeer te zijn ingezet: gratis verzending sterft langzaamaan uit, een trend die onder meer is ingezet door diezelfde Zalando.

Dat de moderne consument – in ieder geval in Duitsland – best bereid is om wat verzendkosten te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties, blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door GS1 Germany, als onderdeel van een onderzoeksproject omtrent slimme last-milelogistiek.

Huishouden krijgt minstens één pakket per week

Uit dit onderzoek komt onder meer naar voren dat hoe groter een huishouden is, hoe meer pakketjes er bezorgd worden. De ondervraagde huishoudens kregen gemiddeld minstens één pakketje per week, die ze in de toekomst liever ontvangen binnen vooraf opgegeven tijdvensters.

Meerderheid ziet nog heil in bezorging aan huis

Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en afhaalpunten groeien in populariteit. Toch moeten de plaats en het tijdstip van levering echter ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten.

“Deze inzichten zetten een trend en dienen als een startpunt voor toekomstige ontwikkelingen in de koerier-, express- en pakketindustrie”, zo zegt Sarah Leick, productmanager bij GS1 Germany. Zo gaf 80 procent van de consumenten aan dat ze in de toekomst door willen gaan met de traditionele aan-huis-levering, gevolgd door levering bij de buren.

Kluiswand, pakketpunt en bezorging op werk

Alternatieve bezorgopties waarvan respondenten verwachten dat ze de komende jaren meer potentie tonen, zijn de kluiswanden van DHL (die in Duitsland zeer populair zijn), pakketpunten waar pakketten van meerdere leveranciers afgeleverd kunnen worden, en vooral het aannemen van pakketjes op de werkplek.

Pakketbox aan huis

Naast pakketkluizen op openbare plekken dichten consumenten de pakketkluisjes aan de woning nog het grootste groeipotentieel toe. Momenteel heeft slechts ongeveer 2 procent zo’n kluisje aan huis, maar 40 procent van de ondervraagden zou er wel een willen.

Hogere verzendkosten bij smal tijdvenster

Volgens GS1 Germany zijn in de toekomst ook flexibelere opties voor de klant nodig: een idee zou bijvoorbeeld kunnen zijn om meer te werken met individueel gewenste tijdvensters. Bijna driekwart van de ondervraagden zou hiervoor hogere verzendkosten accepteren. Bij een belangrijk pakketje zou 60 procent van de ontvangers 2 euro overhebben om zo een gewenst tijdvenster van maximaal twee uur te kunnen krijgen. Bij de respondenten die een prijsverhoging accepteren, ligt de gemiddelde betalingsbereidheid op zo’n 79 cent per zending.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten