menu
lightspeed ecommerce

Verzendkosten blijven struikelblok bij winkelmandje

In Nederland zetten drie op de tien online shoppers een online aankoop altijd door. Maar daartegenover staat 11 procent die de helft van de tijd hun winkelmandje gevuld achterlaat. Veel consumenten verlaten hun winkelmandje nadat ze geconfronteerd worden met onverwachte hoge verzendkosten.

Dit blijkt uit een onderzoek [pdf] van SAP naar het online shoppinggedrag van Nederlandse consumenten. Hierin werden duizend shoppers gevraagd naar hun gedrag bij webwinkels, zoals de motivatie om online te kopen, maar ook redenen om het winkelmandje gevuld achter te laten.

29% maakt gewenste aankoop altijd af

“Het goede nieuws voor webwinkeliers is dat shoppers in Nederland beslissend zijn, met ongeveer twee derde van hen die een aankoop afrondt binnen het uur”, zo schrijft SAP. “Nederlanders zijn in tegenstelling tot veel van hun Europese buren minder geneigd om de gewenste aankoop af te blazen: bijna 30 procent zegt dat ze altijd de producten kopen die ze toevoegen aan hun winkelmandje.”

Tegenover die 30 procent staat wel 11 procent van de shoppers die de winkelwagen in elk geval de helft van de tijd achterlaat, terwijl 27 procent dit soms doet en 33 procent maar zelden.

Hoe vaak verlaten Nederlanders een online winkelmandje?
Hoe vaak verlaten Nederlanders een online winkelmandje?

65% besluit binnen het uur over aankoop

De online shoppers kregen ook de vraag hoe lang ze producten in een winkelmandje laten zitten voordat ze besluiten of ze op de bestelknop gaan klikken. Het blijkt dat een overgrote meerderheid van 83 procent binnen een dag beslist. Twee op de drie consumenten beslist zelfs direct of in ieder geval binnen het uur. Eén op de acht shoppers hakt de knoop door binnen één tot zes uur, terwijl 17 procent er een dag of langer over kan doen. De grootste twijfelaars (7 procent) kunnen een product gerust een week of langer in hun winkelmandje laten liggen voordat ze besluiten of ze het kopen of niet.

Redenen om over te gaan tot aankoop

Een belangrijke reden om toch tot aankoop over te gaan is een aangeboden korting. Voor bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders (47 procent) heeft dit invloed op een aankoop. Ook het snel beantwoorden van vragen (25 procent) trekt de twijfelaars over de streep. En wanneer een webwinkel laat zien dat het goed op de hoogte is van de bestelgeschiedenis van de klant, dan is dit voor één op de vijf (21 procent) een reden om de beoogde aankoop door te zetten.

Onverwacht hoge verzendkosten jagen klant weg

Wat voor veel webwinkeliers een belangrijke en soms rondsluimerende vraag blijft is waarom producten in een winkelmandje blijven liggen. Voor meer dan de helft van de consumenten (55 procent) komt dit door de onverwacht hoge verzendkosten. Een goede tip voor webwinkeliers is dan ook om de verzendkosten al eerder in het bestelproces (of beter nog: in de footer op alle pagina’s) te tonen, zodat de klant in ieder geval op dat gebied niet voor verrassingen komt te staan.

Product plots niet meer leverbaar? Klant weg!

Een andere veelgenoemde reden is dat het gewilde product niet meer leverbaar blijkt te zijn. Ook dit kan vrij eenvoudig opgelost te worden, door je voorraad realtime te updaten en de status ervan direct te tonen op de productpagina. Nu is het zo dat 38 procent hierdoor de winkelmand verlaat en ook niet meer terugkomt om te checken of het product op een ander moment wél geleverd kan worden.

Ergens anders goedkoper? Dan is de klant zo weg

Een andere goede reden om de winkelwagen te verlaten is dat het ergens anders goedkoper is. Zo klikt 32 procent van de Nederlandse shoppers wel eens een product aan om het (inclusief verzendkosten) te vergelijken met het aanbod van een andere webwinkel. En komt de shop die ze in eerste instantie bezochten minder goed uit de bus, dan zijn ze zo weg en blijft het winkelmandje gevuld en alleen achter…

Tags

Reacties