menu

Veel retouren in warenhuizen en damesmode

Veel retouren in warenhuizen en damesmodeEr wordt steeds meer besteld in webwinkels, maar dat leidt er ook toe dat consumenten steeds meer producten retourneren. Vooral online warenhuizen en webwinkels die damesmode verkopen kennen procentueel gezien veel retouren.

Uit cijfers van onderzoeksbureau Q&A blijkt dat 58% van de bestelde producten in online warenhuizen geretourneerd worden. Bij damesmode betreft het de helft van de bestellingen. Iets wat ons niet heel onlogisch in de oren klinkt, met een boel vrouwen die veel verschillende maten en kleuren in één keer bestellen om daarna alles wat niet goed is of niet goed past weer terug te sturen. Kleding is sowieso populair in de ‘retour-top-tien’, want ook schoenen, herenmode en lingerie/ondermode worden vaak teruggestuurd naar de webwinkel.

 

Overigens leidt het vele retourneren niet tot significante problemen bij de webwinkels en hun klanten. Bij 92% verloopt het retourproces vlekkeloos.

Thuisbezorgen en retourneren
Klanten laten steeds minder vaak hun bestelde product thuisbezorgen. Dit jaar bedraagt het percentage 84%, terwijl twee jaar geleden nog 96% hun bestellingen liet thuisbezorgen. Als gevraagd wordt naar de voorkeur omtrent het retourneren, geeft 52% van de ondervraagden aan het liefst hun bestelling via de post terug te sturen. Bijna één op de vijf laat het liever ophalen, een soortgelijk percentage kiest voor ‘Via retour locatie’ en één op de tien heeft iets anders als voorkeur.

Vorig jaar bleek dat steeds meer webwinkels gratis retourneren aanbieden en dat klanten die vorm van service ook steeds meer verwachten. Retouren zijn niet de favoriete bezigheid van webwinkels. Gelukkig hebben we zes tips geschreven over hoe jij je returnpolicy kan verbeteren.

Tags

Reacties