Slaat Thuiswinkel.org plank mis met campagne?

Slaat Thuiswinkel.org plank mis met campagne?

Thuiswinkel.org heeft vandaag de campagne “Voorkom een online shoppingfail” gelanceerd, waarin consumenten bewust worden gemaakt van de risico’s van online shoppen. Alleen pretenderen de filmpjes dat Thuiswinkel-leden nooit onjuiste productinformatie of -foto’s tonen?

Ecommerce in Nederland blijft groeien en daarmee ook het aantal frauderende webwinkels. Recent is justitie al begonnen met het sneller en strenger aanpakken van frauderende webwinkels. Nu doet ook belangenorganisatie Thuiswinkel.org een duit in het zakje met een campagne die online consumenten informeert over de aanwezigheid van onbetrouwbare webshops en de risico’s van online winkelen.

Is onjuiste productinfo het grootste probleem?

We vinden het alleen een beetje jammer dat de bijbehorende campagnefilmpjes allemaal gaan over webwinkels die onjuiste of onvolledige productinformatie zouden hebben gegeven. In de vier video’s zien we consumenten die een product krijgen bezorgd dat in werkelijkheid een stuk kleiner uitvalt. Tsja, zoiets is nooit fijn. Maar laten we eerlijk zijn; daarvoor is voldoende wetgeving. Je kunt een artikel gewoon terugsturen en de webshop, aangesloten bij Thuiswinkel of niet, is verplicht jou je geld terug te storten.

Vervelend blijft het natuurlijk wel, maar dat is nou eenmaal het risico van een productfoto in vergelijking tot het product zelf in een stenen winkel. Tenminste, zo zien wij dat. Thuiswinkel.org lijkt er anders over te denken want de uitsmijter “Voorkom een online shoppingfail. Check Thuiswinkel Waarborg. Veilig online shoppen” lijkt de suggestie te wekken dat dit soort fails niet voorkomen bij leden van Thuiswinkel.org?

Negatieve kanten van online shoppen worden verzwegen
Thuiswinkel.org heeft de filmpjes met een grappige insteek gemaakt, maar hierdoor lijkt het ook alsof de brancheorganisatie consumenten niet écht wil waarschuwen voor de écht negatieve kant van online shoppen. Waarom heeft Thuiswinkel geen filmpje gemaakt waarin iemand een Nintendo Switch bestelt en een doos met daarin twee bakstenen krijgt opgestuurd? Of eentje waarin iemand honderden euro’s overmaakt en wekenlang wacht op zijn bestelling die nooit komt. Daar zijn best grappige filmpjes van te maken, die tegelijkertijd serieus gewag maken van de échte risico’s van online shoppen. Plus, van echte fraudeurs heeft niet alleen de consument last, maar leden van Thuiswinkel.org ook. Dus daar zou Thuiswinkel.org zich best wat meer op mogen richten.

Met een waarborgfonds zou het bijvoorbeeld kunnen uitsluiten dat de consument de dupe wordt van fraude onder haar leden. Ook zou het via een campagne kunnen aangeven hóé het deze risico’s verkleint en hoe ze haar leden controleert. Stuurt het bijvoorbeeld regelmatig post naar het retouradres van webshops om te zien of dat adres ook werkelijk bestaat? En checkt het dat ook periodiek met ongevraagde bezoekjes? Of wat doet Thuiswinkel.org nu écht om de consument te beschermen, naast een mooie marketingcampagne over iets wat eigenlijk al door het wetboek geregeld is?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten