Combined Shape menu
Fraude bij webwinkels

Drie aangiftes van oplichting? Seintje naar PSP

Justitie is begonnen met het sneller en strenger aanpakken van frauderende webwinkels. Als er nu drie aangiftes van internetoplichting binnenkomen, dan worden de betaaldiensten ingelicht. Die kunnen vervolgens de rekeningen blokkeren en meer slachtoffers voorkomen.

En daarmee moet het tegengaan van fraude in de ecommerce sneller gebeuren dan voorheen, toen er vaak nog eerst een justitieel onderzoek aan voorafging. Twaalf verschillende betaaldiensten, waaronder iDeal, werken nu samen met het Openbaar Ministerie om betalingen naar malafide webwinkels sneller een halt toe te roepen.

Betaaldiensten moeten zelf actie ondernemen

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting roept de verwachting uit dat er in de toekomst meer betaaldiensten met hen gaan samenwerken en meldt daarbij dat het wel echt de bedoeling is dat de diensten zélf actie ondernemen nadat ze bericht hebben gekregen van de politie.

Justitie heeft ervoor gekozen om de psp’s pas in te lichten als er meerdere aangiftes liggen tegen een webshop. Dit om te voorkomen dat een webwinkel die bijvoorbeeld leveringsproblemen geen online betalingen van consumenten meer kan ontvangen.

‘Politie moet wel goed de aangiftes bekijken’

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is het een goed plan. “Wij pleiten al lang voor een aanpak van malafide webshops. Voorheen kon het gebeuren dat er een aangifte werd gedaan in Limburg, één in Groningen en één in Zeeland, maar dat niemand het verband tussen die drie legde.” Hij hoopt wel dat de politie goed kijkt naar de afkomst van de aangiftes en dat ze checken of het niet om drie particulieren gaat die toevallig ruzie hebben met een webwinkel.

Tags

Verder lezen

Reacties