Test-Aankoop stelt Groupon in gebreke

Test-Aankoop stelt Groupon in gebreke

Test-Aankoop, dat de belangen van consumenten verdedigt, heeft gisteren Groupon in gebreke gesteld in de ‘Luierboxgate’. De consumentenorganisatie wil dat Groupon elke gedupeerde consument 300 euro terugbetaalt, terwijl het Amerikaanse bedrijf dit tot nu toe heeft geweigerd. Test-Aankoop dreigt nu met een gang naar de rechter.

Hoe zat het ook alweer? Vorig jaar verkocht het bedrijf Luierbox via de gelijknamige website jaarabonnementen voor maandelijkse leveringen van luierboxen. Maar deze dozen werden echter niet of nauwelijks geleverd. Wat begon met smoesjes, mondde al snel uit in onbereikbaarheid van de verkoper en een toenemend aantal klachten. Uiteindelijk werd de betreffende winkelier opgepakt voor oplichting.

Maar de luiers konden ook met korting via Groupon worden gekocht, iets wat veelvuldig gebeurde. Ook deze klanten konden fluiten naar hun geld. Door het grote aantal klachten dat ze ontvingen over deze zaak, besloot consumentenorganisatie Test-Aankoop te overleggen met Groupon om te zien wat er mogelijk was qua compensatie. “Wij vinden immers dat de kortingbonnensite zijn verplichtingen moet naleven als verkoper van de diensten en goederen die ze aanbiedt”, zo legt Test-Aankoop uit.

‘Groupon is verkoper van aanbod op haar site’

Maar aangezien het Amerikaanse bedrijf alleen bereid was om getroffen klanten een waardebon te geven, is Test-Aankoop van mening dat de onderneming haar wettelijke verplichtingen minimaliseert. Groupon zou onterecht pretenderen slechts een tussenpersoon te zijn. “Het verschuilt zich achter die rol om zijn aansprakelijkheid uit te sluiten. In werkelijkheid is Groupon duidelijk de verkoper van de diensten en goederen die het op zijn website aanbiedt”, aldus Test-Aankoop, dat nu naar de rechter stapt als Groupon binnen de termijn van 15 dagen niet positief antwoordt.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten