menu

Telefonische bereikbaarheid webwinkels

Telefonische bereikbaarheid webwinkelsWebwinkels willen graag goed bereikbaar zijn. Via zoekmachines, e-mail, social media, noem maar op. Hoe los je dit op met de telefoon? Welke tijden ben je telefonisch bereikbaar en op welk nummer?

Altijd bereikbaar?
Het lijkt ideaal als je (vrijwel) altijd bereikbaar kunt zijn. Steeds meer webwinkels zijn ook echt van tien uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds telefonisch bereikbaar, en beantwoorden ook vragen via e-mail of Twitter nog rustig na kantoortijden.

Telefonisch altijd bereikbaar zijn is technisch geen enkel probleem meer. Een mobiel kun je overal naartoe meenemen en als je liever niet je privé mobiele nummer op je website zet kun je tegenwoordig gemakkelijk een vast nummer aanvragen bij je internetabonnement, en deze doorschakelen naar je mobiele nummer. Zo ben je gemakkelijk telefonisch bereikbaar. Als je veel met computers werkt, is Skype soms ook een uitkomst. Klanten zullen je telefonische bereikbaarheid zeker waarderen.

Als je webwinkel en daarmee het aantal telefoontjes groeit, kun je het uitbesteden aan een callcenter.

“Mensen bellen bijna niet”
Wij vroegen het eens aan een paar webwinkeliers. Hoe zwaar is de belasting van telefonische bereikbaarheid nu echt? Wat nu als je net op het toilet zit als er gebeld wordt? De meeste webwinkeliers vertellen dat het zo extreem niet is. Een webwinkel is digitaal en de meeste mensen zullen dan ook digitaal contact opnemen. Zeker als je het e-mail adres duidelijker of eerder vermeldt dan je telefoonnummer, zul je merken dat ze hier ook vaker gebruik van maken. Het is dus net hoe je het zelf brengt. Als je telefoonnummer direct in grote cijfers bovenaan elke pagina staat is de kans dat klanten vaak bellen echt reëel.

Wat nu als je écht niet bereikbaar bent?
Zo gemakkelijk werkt het niet voor iedereen. Je kunt wel een telefoonnummer op je webwinkel plaatsen, maar wat nu als je maar deels bereikbaar bent? Omdat je maar parttime werkt aan je webwinkel. Of als je overdag een andere baan hebt, studie volgt, of op kleine kinderen moet passen? Een groot voordeel van een webwinkel is dat deze altijd werkt, ook als je zelf niet achter de PC zit. Dus ideaal als “bijbaan” of extra inkomsten.

Het grootste probleem is in dat geval duidelijk de telefonische bereikbaarheid. Want als jij in een collegezaal, vergadering of met je kinderen in de supermarkt staat, is het lastig opnemen. En een telefoonnummer waarop de helft van de tijd niet wordt opgenomen doet meer kwaad dan goed. Dit kun je oplossen door duidelijk op de webwinkel aan te geven dat je telefonisch alleen ’s avonds bereikbaar bent. Tussen 20.00 en 22.00 uur bijvoorbeeld. Of alleen op maandag en dinsdag.

Het nadeel is dan alleen dat je direct zo overduidelijk een huisvrouwtjes of studentenwebwinkel wordt. Die ene aanpassing laat direct zien dat jij niet fulltime bezig bent met je bedrijf. Dat het “nog niet eens een one-man-show” is.

Ook al zijn de grootste successen zo gestart, het miljoenenbedrijf Kleertjes.com is hier een mooi voorbeeld van, het kan wel zo’n beeld geven en zo klanten kosten.

Dus wat doe je dan?
En dus zul je een tussenweg moeten zoeken. Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken, die van mens tot mens verschillend zullen zijn. Werk je met een Skype-nummer dat alleen bereikbaar is als ook je PC aanstaat en je dus aan het werk bent of plaats je ook je mobiele telefoonnummer op de website zodat je dag en nacht gebeld kan worden? In het eerste geval zullen er mensen afhaken omdat ze liever enkel zaken doen met bedrijven die optimaal bereikbaar zijn. Personen die liever geen zaken doen met die zogenaamde kleine hobbyprojectjes zoals ze die webwinkels noemen.

In het tweede geval houd je dit soort potentiële klanten maar verlies je een groot deel van je eigen ontspanning en, als je webwinkel echt gaat lopen en er meerdere telefoontjes komen, een deel van je sociale leven of mogelijk zelfs gezondheid. Want voor veel mensen is het fulltime (100+ uur) mentaal bezig zijn met de zaak gewoon niet gezond.

Tags

Reacties