‘Stop-knop in webshops onwenselijk’

‘Stop-knop in webshops onwenselijk’

Maar liefst zeventien Europese handelsorganisaties publiceerden onlangs een open brief aan de Europese Unie om hun afkeur voor een nieuwe stop-knop uit te spreken. Met deze knop kan de consument een transactie achteraf ongedaan maken. “Dit schiet zijn doel voorbij”, aldus Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org.

Vorige week kwam de Europese Unie samen om een richtlijn op te stellen over verkoop op afstand van financiële diensten. In deze bijeenkomst werd de stop-knop bedacht, waarmee de consument achteraf een transactie ongedaan maakt. Het voorstel werd hierna uitgebreid naar alle producten en diensten die online verkocht worden.

‘Niet bestaand probleem’

Zeventien belangenorganisaties schreven hierna een brief om hun afkeur te verwoorden. Ook Ecommerce Europe is tegen het voorstel. “Wanneer houdt dit op? Dit is een oplossing voor een niet bestaand probleem”, reageert Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, het Nederlandse lid van Ecommerce Europe.

‘Het consumentenrecht biedt nu al het herroepingsrecht.’

“Het consumentenrecht biedt immers gewoon het herroepingsrecht.” Consumenten binnen Europa hebben op dit moment de mogelijkheid om een aankoop op afstand binnen 14 dagen ongedaan te maken, zonder een reden op te geven. Volgens het nieuwe voorstel van de EU moeten onder andere webshops straks verplicht twee stop-knoppen in het proces van een online aankoop verwerken.

‘Laat ruimte aan de ondernemer’

De belangenorganisaties houden de komende twee weken een lobbyactie, waar de open brief deel van uitmaakt. “We willen vragen om het hele aankoopproces zo flexibel mogelijk te houden. Laat ruimte aan de ondernemer om te kiezen hoe hij zij klanten informeert over het herroepingsrecht. Dat is ook prettiger voor consument.”

‘De Europese Commissie moet nagaan of er behoefte is aan deze knop.’

“De Europese Commissie is momenteel bezig met een evaluatie van het digitale consumentenrecht. Zij onderzoekt of deze nog fit for purpose is. Dit lijkt ons inziens een logischere stap om na te gaan of er behoefte is aan een dergelijke knop. Er worden in de fitnesscheck namelijk ook een impactassessment en consultatie gedaan.” In dit proces kunnen belanghebbenden hun wensen uitspreken.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten