menu

Stenen winkels blijven belangrijk voor consument

Volgens een voorspelling van de Volkskrant krijgt ons land dit jaar voor het eerst meer webwinkels dan stenen winkels. Toch is het nog lang niet gedaan voor de fysieke retailer. De consument komt in veel gevallen nog altijd naar de winkel. Wel moeten retailers kiezen voor een nieuwe positionering van hun vestigingen.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Die trekt de conclusie dat de fysieke retail onder druk staat. Niet alleen door de crisis, maar vooral door de opmars van webwinkels waar consumenten veel gemak genieten. Maar dat wil niet zeggen dat het per se einde verhaal is voor de stenen winkel. De meeste klanten gaan nog steeds het liefst naar de winkel, al was het maar om iets te zien en te proberen. In de toekomst liggen er dus nog genoeg kansen voor de fysieke retail, zo denkt de bank.

Internet niet altijd bedreiging voor stenen winkel
Uit een eerder rapport van ABN Amro bleek dat het aandeel van online bestedingen vorig jaar op 7,5 procent van het totaal lag. Klinkt misschien als weinig, maar het verschilt natuurlijk enorm per sector. Zo gaan consumenten voor eten nog het liefst naar de winkel; slechts 0,5 procent van de bestedingen gebeurt online. Aan de andere kant worden er voor mode en schoenen wel weer vaak online winkelwagentjes gevuld.

Maar het internet vormt niet altijd een bedreiging voor de stenen winkel. “Voor supermarkten – en in mindere mate woonwinkels, bouwmarkten en drogisterijen – lijkt internet voor consumenten juist een impuls te zijn om de fysieke winkel te bezoeken”, zo schrijft de bank. Klanten doen bijvoorbeeld online inspiratie om, op vervolgens de winkel te bezoeken om de producten te kunnen zien (zoals in woonwinkels), of om de spullen direct mee naar huis te nemen (zoals bij bouwmarkten, supermarkten en drogisterijen).

ABN Amro verwacht dat het online aandeel in de totale retail-omzet de komende jaren blijft groeien, met percentages tussen 7 en 9 procent. Het verwacht vooral veel groei in sectoren waar de omslag naar online net is begonnen, zoals de eerder genoemde bouw- en supermarkten.

Retailer moet zich storten op primaire winkelfunctie
Als onderdeel van het onderzoek vroeg ABN Amro ook aan 3500 consumenten om per type retailer aan te geven in welke winkelfunctie deze zou moeten investeren om in ieder geval ook de komende vijf jaar relevant te blijven. Vooral de functies ‘direct kopen en meenemen’, ‘touch en feel’ en ‘kennis en kunde’ werden gewaardeerd; deze drie bepaalden samen voor 73 procent het succes van een fysiek winkelconcept.

Uiteraard verschilt het erg per sector welke functies de meeste kansen bieden. Zo doet een elektronicawinkel er goed aan om zich te onderscheiden met kennis en kunde, terwijl een schoenenwinkel het juist meer moet hebben van de touch en feel. Door deze functies te combineren met andere houd je de winkel relevant.

basiseigenschappen_retail basiseigenschappen_retailtype

Efficiency, experience & expertise
Naast de behoefte van de consument, is ook de locatie belangrijk bij het kiezen van een combinatie van functies. Is de winkel gevestigd in de binnenstad, dan heeft die als functie funshoppen of vergelijkend winkelen. Bevindt het zich aan de rand van de stad, dan wordt het al sneller doelgericht winkelen of het profiteren van groot aanbod (zoals bij meubelboulevards).

En door de consumentenbehoeften en de locatie-eigenschappen naast elkaar te leggen kunnen retailers beter in kaart brengen hoe zij toekomstproof worden. Uiteindelijk ontstaan er drie richtingen met elk hun eigen functies. ‘Efficiency’ voor snelheid en zekerheid, ‘experience’ voor ervaring en uitproberen en ‘expertise’ voor kennis en specialisme. In het rapport van ABN Amro valt hierover meer te lezen, inclusief voorbeeldcases van winkels die een dergelijke functie succesvol hebben toegepast.

Tags

Reacties