menu

Simpel ontwerp verhoogt conversies

Webwinkels krijgen steeds meer toepassingen en mogelijkheden. Een kaarsenwinkel uit Amerika besloot hierop juist te minimaliseren nadat vanuit statistieken bleek dat traffic en conversies stegen bij minder toeters en bellen.

Een webwinkel is allang niet enkel een online kassa meer. Tegenwoordig moet een bezoeker bijna alles kunnen vinden en te weten kunnen komen over elk produkt via de webwinkel. Via reviews, filmpjes, eigenschappen, blogberichten en allerlei andere nieuwe social media toepassingen worden webwinkels steeds allrounder. Daarnaast wordt het assortiment steeds vollediger. Bijna alles is online te vinden en webwinkels worden complete warenhuizen.

Maar is de bezoeker hier wel naar op zoek? Een kaarsenwinkel uit Amerika heeft dit via het statistieken programma dat hij gebruikt een tijd lang onderzocht. Hoe meer opties en hoe groter assortiment een bezoeker voorgeschoteld kreeg, hoe lager de conversies werden. Zo merkte de webwinkel eigenaar. Deze besloot te testen met een simple clean ontwerp met enkel een top5 meest populaire produkten en merken op elke pagina in de webwinkel.

De conversie ratios stegen van 2,5% naar 5,5% en na nieuwsbrieven soms zelfs naar 12%. Verder steeg het aantal bezoekers met 17% en het aantal pageviews met 55%. Hoe kleiner de navigatie, hoe meer bezoekeres zo lijkt het. Bron: Internetretailer.com

Programma’s die gebruikt zijn om deze onderzoeken te realiseren zijn simpelweg Google Analytics en Yahoo Web Analytics geweest. Statistieken programma’s die voor iedereen bereikbaar zijn.

Na deze conclusies zijn ook de foto’s zelf ontwikkeld en is het bestelproces onder de loep genomen. Uiteindelijk is hiermee de complete webwinkel vernieuwd en beter op de doelgroep gericht. Deze doelgroep bestaat volgens de webwinkel vooral uit vrouwen die carriere maken en snel online even wat produkten zoeken om thuis extra sfeer te kunnen maken. Ze verwachten direct op de homepagina al een gevoel van sfeer te krijgen. Een groot keuzemenu en lange navigatie past niet bij dit idee. Zo verklaard de webwinkel eigenaar het succes van alle recente wijzigingen.

Een interessante ontwikkeling waaruit maar weer blijkt dat elke verbetering van de ene webwinkel, bij een andere juist tegenstrijdig kan werken. De belangrijke les is dan ook waarschijnlijk dat je goed je doelgroep moet kennen voor je aan verbeteringen begint. En controleer de effecten via statistieken programma’s die zelfs voor jou bereikbaar zijn!

Tags

Reacties