menu
lightspeed ecommerce

SB Supply: ‘Overname pakte pas het tweede jaar goed uit’

SB Supply werd tijdens de Shopping Awards uitgeroepen tot één na snelste groeier. Een tweede plek in de Ecommerce50 is tof, maar volgens oprichter Sander Berendsen is omzet niet de belangrijkste pijler. “Dat we de logistieke kosten hebben teruggebracht van 15 naar 11 procent is voor ons waardevoller.”

In 2010 lanceerde Sander als zestienjarige SB Supply, waarmee hij insprong op de hype rondom Apple-producten. De accessoires, en later gadgets, kocht hij via diverse kanalen in en verkocht ze – met een leuke marge- via de webshop.

‘Anderhalve ton omzet in eerste jaar’

Al in het eerste jaar draaide SB Supply een omzet van ruim anderhalve ton. Omdat zijn vader hielp met de orderverwerking had hij nauwelijks logistieke kosten. Met drie vestigingen – twee in Nederland en één in Duitsland – is dat nu wel anders. “SB Supply werd vrij snel een crossborder-bedrijf, gericht op de Benelux en de DACH-regio. En sinds vorig jaar bedienen we ook de Franse markt.”

“Ik wist meteen dat ik naar het buitenland wilde”, zegt Sander, die daarom koos voor een internationale naam zonder productomschrijving in de URL. “Bovendien wilde ik niet dat de domeinnaam me zou limiteren, op wat voor manier dan ook.” Dit bleek een goede zet, want waar hij zich eerst focuste op Apple-fans, bedient hij sinds 2016 ook de Samsung-gebruiker.

De uitbreiding viel samen met de inlijving van MobileMango, dat een breder assortiment voerde. In eerste instantie viel de overname Sander wat tegen. “Ik dacht er te makkelijk over. De omzet die MobileMango destijds had – zo’n zes ton – verwachtte ik binnen een jaar te verdubbelen. Maar eigenlijk kocht ik vooral betere deals bij leveranciers en kennis over marktplaatsen in plaats van omzet.”

‘Overname leek slechte zet’

Het eerste jaar na de overname vreesde Sander dat het een vergissing was. Hij moest flink wat eigen vermogen afschrijven en de groei over 2016 en 2017 bleven hierdoor wat achter. Inmiddels verdienen de extra leveranciers en afzetkanalen zichzelf terug. “Ik was niet van plan om via Bol.com en Amazon te verkopen. Maar aangezien MobileMango dit wel deed, besloot ik te experimenteren met verkoopdeals en dit pakte goed uit.”

Het resulteerde in een tweede plek in de Ecommerce50, waarmee de groei dus boven de honderd procent is uitgekomen. Al is dat ook mede te danken aan het feit dat in 2016 twee business angels zijn ingestapt.

Zowel het kapitaal als de kennis van deze investeerders komt goed van pas tijdens de continue expansie. Het assortiment van ruim 2.500 verschillende artikelen dat het bedrijf op voorraad heeft, bereikt namelijk een steeds grotere doelgroep. Alleen al via het eigen kanaal verkoopt Sander aan particulieren, bedrijven en onderwijsinstellingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. En via Bol.com en Amazon worden ook de overige Europese landen bereikt.

‘Minimaal miljoen omzet voor iPad-hoezen’

Hoeveel orders er maandelijks over de digitale toonbank gaan, wil Sander niet prijsgeven. Maar hij vertelt dat alleen de iPad-hoezen al een omzet vertegenwoordigen van meer dan een miljoen euro. “Vandaar dat we onlangs een private label hebben opgericht, zodat we een nog ruimer aanbod van deze hoesjes hebben.”

Hoe hoog de omzet is waarmee SB Supply de tweede plek op de Ecommerce50 behaalde, blijft dus gissen. Maar dit is volgens Sander ook niet heel belangrijk. “Het gaat niet om de omzet; die kun je simpelweg verhogen door de prijzen te verlagen of door de marketing op te schroeven. Ik wil juist onderaan de streep meer overhouden. Ik ben er dus trotser op dat we de logistieke kosten met 4 procentpunt hebben verlaagd.”

Dit jaar verwacht Sander dat er wederom een stevige omzetgroei plaatsvindt. “Hopelijk komt die dankzij ons eigen label tot stand. Dan weet ik écht zeker dat het voldoende aan ons bedrijfsresultaat bijdraagt.”

Tags

Reacties