Robin lanceert API voor ecommerce-integratie
Robin heeft vandaag een API gelanceerd, zodat ontwikkelaars de klantenservice-tool kunnen verrijken met hun eigen data. Robin kent al een integratie met webwinkelsoftware als Shopify, Magento en SEOshop, maar daar kunnen dus ook andere webwinkelsoftware-aanbieders bijkomen. Robin zelf denkt dat er binnen enkele weken broncodes zullen worden geplaatst voor integraties met Prestashop, WooCommerce en het nieuwe SumoStore.
API staat voor Application Programming Interface en zorgt ervoor dat een programmeur nieuwe functionaliteiten kan schrijven die werken met de software waar een API van is uitgegeven. Zo kunnen programmeurs met de API van Twitter bijvoorbeeld tweets op hun eigen manier tonen en kun je met de API van Google Maps een interactieve landkaart tonen waarop alle winkelvestigingen staan afgebeeld.
Met de API van Robin is het mogelijk om de eigen ecommerce-data te integreren in het klantenservice-dashboard. Zo kan informatie worden getoond over de bestelling, de facturering en de verzending. Als webwinkel kun je hierdoor een betere en snellere service bieden aan de klant. Zo kan namelijk ook retentie-informatie worden getoond, zoals het bedrag dat een klant tot dan toe heeft besteed in je webwinkel, het totaal aantal orders dat hij heeft geplaatst of de datum van de eerste aankoop. Met deze informatie voor handen, kun je gerichter contact hebben met de klant. Je ziet namelijk in één oogopslag of het een trouwe, terugkerende klant is en die behandel je toch anders dan iemand die voor de eerste keer bij je shopt.
Connectie met webwinkelsoftware verrijkt klantprofiel
Het klantprofiel kan niet alleen verrijkt worden door de connectie met het webwinkelsoftware-platform, maar ontwikkelaars kunnen dit nu ook doen met informatie uit bijvoorbeeld CRM-systemen, Business Intelligence en andere databases. “In 2014 verwachten klanten een meer gepersonaliseerde gespreks- en winkelervaring,” aldus CEO Patrick Speijers. “Door onze API maakt ROBIN het mogelijk voor webwinkels om klantprofielen te verrijken met sociale media, locatie, kledingmaat, verjaardag, coupon balans en nog veel meer. Op deze manier kent elke medewerker de klant persoonlijk.”
Zoals gezegd is er al een gratis en ingebouwde integratie met Shopify, Magento en SEOshop voor Robin-gebruikers. Verder wacht het bedrijf de komende maanden de ecommerce-orderintergratie voor BigCommerce af te rennen en is er API-toegang verleend aan ontwikkelaars die een integratie willen bouwen voor onder andere PrestaShop, WooCommerce, SumoStore en Xsarus Tabletop.
Reacties