menu

Reageren webwinkels op Twitter?

reageren webwinkels op twitter?De meeste webwinkels maken nu toch wel gebruik van Twitter. Al is het alleen maar om te zorgen dat men je kan vinden en je zo de kans verkleint dat bij eventuele problemen allerlei parodie-accounts ontstaan. Maar als de @accountnaam zelf niet in een bericht voorkomt wordt de kans opeens zeer klein dat er op dit bericht gereageerd wordt.

Webwinkels op Twitter
Veel webwinkeliers maken inmiddels wel gebruik van het snelle medium en plaatsen hun aanbiedingen, reageren op mentions en monitoren zo een beetje hun naam en merk op Twitter. Op vragen waarin hun merk- of domeinnaam voorkomt maar waar geen directe mention naar het account van de webwinkel zelf is genoemd, blijken webwinkeliers opeens veel minder te reageren. In een Engels onderzoek onder grotere webwinkels was dit zelfs maar 12%.

Het onderzoek werd gehouden door Snowvalley die hiervoor 253 grotere Engelse shops uitkoos. Hiervan maakte 85% gebruik van Twitter. Van 38 webwinkels hebben ze het Twitter account niet kunnen vinden. De intensiviteit van de twitterende webwinkeliers bleek flink te verschillen. Een op de vier had minder dan 500 volgers maar hetzelfde percentage tussen de tien- en vijftigduizend. Je zou verwachten dat de webwinkeliers met de meeste volgers, 1% had er zelfs meer dan honderdduizend, het meest actief gebruik maken van Twitter. Toch hoeft dit niet te betekenen dat deze Twitter ook het beste monitoren.

Voor het onderzoek zijn verschillende, vaak nieuwe Twitteraccounts gemaakt, die vragen stelden over de winkelketens. Van de 253 webwinkels die genoemd zijn in vragen, bleken er 29 zelf te reageren. De vragen zijn zo gesteld dat er altijd de volledige winkelnaam in genoemd werd.

Representatief?
Het is natuurlijk de vraag hoe representatief zo’n onderzoek is. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk niet hebben gereageerd op bovenstaande voorbeeld want als je zo’n Twitteraccount ziet, merk je vrij snel dat dit geen normaal persoon is en er zullen genoeg webwinkels zijn die af en toe helemaal gek worden van al die geforceerde onderzoekjes.

Aan de andere kant, je wilt vaak liever zelf antwoorden, dan dat dit voor je gedaan wordt. Een mooi voorbeeld hiervan:

Het is dus wel een interessante gedachte. Met een dienst als Google Alerts, of gewoon door soms zelf even een handmatige zoekopdracht uit te voeren, kun je best veel te weten komen. Zeker bij de lancering van een nieuwe shop, collectie,aanpassing of problemen met je webwinkel is het aan te raden om te monitoren.

Stilte geen optie
Niet reageren, en zelfs helemaal niet aanwezig zijn, is eigenlijk nooit een optie. Een goed voorbeeld waarom je in ieder geval aanwezig en open moet zijn is in onze ogen het recente gebeuren rond WebReus. Wij zijn zelf nog steeds verbaasd over de communicatie rond de problemen die bij WebReus speelden bijvoorbeeld.

Die lijken ervoor te hebben gekozen om alleen afgeschermd op de website, door middel van eenrichtingverkeer mondjesmaat info te verschaffen aan klanten. Waardoor allerlei parodieaccounts op Twitter ontstonden en het bedrijf zelfs trending topic werd. Dit zal de reputatie van het bedrijf zeker geen goed gedaan hebben en een Twitter account met enkele simpele berichten en uitleg naar mensen die vragen stelden over het bedrijf, had mogelijk een groot aantal boze berichten kunnen voorkomen.

Tags

Reacties