Optiply richt pijlen op Duitse en Engelse markt

Optiply richt pijlen op Duitse en Engelse markt

De afgelopen vijf jaar werkte Optiply hard aan het veroveren van Nederland. Inmiddels automatiseert de SaaS-aanbieder het inkoopproces van honderden webwinkeliers en is het tijd voor een buitenlands avontuur. “In Duitsland en Engeland hebben we al onze eerste klanten”, aldus medeoprichter en CEO Wiebe Konter.

Met haar software voor voorraadoptimalisatie richt Optiply zich op webwinkeliers met een uitgebreide supply chain. Bijvoorbeeld omdat ze veel (verschillende) producten hebben, werken met een groot aantal leveranciers, grote bestellingen verwerken of waarbij de inkoop te maken heeft met een lange(re) verzendtijd waardoor ze ver vooruit moeten kijken.

Focus op spelers met een uitgebreide supply chain.

“Ons doel is om niet alleen de supply chain van de webwinkelier te verbeteren, maar ook om de verspilling in de industrie terug te dringen”, zegt Wiebe. De oplossing draagt er volgens hem aan bij dat er minder onnodige producten worden besteld. “Bovendien kunnen containers, pallets en dozen beter worden afgevuld als webwinkeliers in staat zijn om hun voorraden af te stemmen op de (toekomstige) vraag.”

‘Weinig vergelijkbare spelers in het buitenland’

“De inkoopwerkzaamheden kunnen we tot 95 procent automatiseren”, vertelt Wiebe, die de oplossing vooral verkoopt aan webwinkeliers die jaarlijks enkele tonnen tot meerdere miljoenen omzetten. In Nederland maken honderden webwinkels gebruik van Optiply. “We kunnen hier nog minimaal met een factor zes groeien, maar we willen de kansen in het buitenland niet laten liggen.”

Internationaal succes ligt binnen handbereik.

Na uitgebreid Europees marktonderzoek kwam Wiebe tot de conclusie dat de meeste landen weinig spelers kennen zoals Optiply. Internationaal succes is hierdoor naar eigen zeggen binnen handbereik. De SaaS-speler richt zich in eerste instantie op Duitse en Engelse webwinkeliers. De kans is groot dat Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië zullen volgen.

Vijfduizend klanten in vijf landen

Anderhalf jaar geleden stelden Wiebe en zijn compagnon Sander het doel om binnen vijf jaar vijfduizend klanten te bedienen in (minimaal) vijf landen. “We liggen iets voor op schema, maar we moeten wel gas blijven geven.” Hij legt uit dat de software erg schaalbaar is, maar de rest van het concept niet zo. Vooral de marketing is niet één-op-één te kopiëren.

Om buitenlandse markten beter te kunnen bedienen, werkt Optiply inmiddels met natives. Omdat zij van origine uit deze landen komen, is er geen taalbarrière en zijn ze beter op de hoogte van eventuele cultuurverschillen. “In eerste instantie benaderden we buitenlandse prospects op dezelfde manier als hier, maar daar werd niet goed op gereageerd.”

Natives zijn voor ons onmisbaar.

Wiebes lauwe acquisitie werd in Engeland bijvoorbeeld niet erg op prijs gesteld. “Het is daar ongebruikelijk om iemand die je via-via kent te bellen met een voorstel. Om te voorkomen dat onze directheid tegen ons werkt, doen we veel samen met lokale WMS- en ERP-leveranciers. In Nederland werkt dat ook goed, maar in het buitenland is het bijna een must.”

Van dertig naar honderd medewerkers

De grootste uitdaging van dit moment is niet het vergroten van het klantenbestand, maar het aantrekken van personeel. Programmeurs zijn sowieso schaars, maar ook natives zijn niet makkelijk te vinden. “Naast de lokale partners hebben we nu één native per land, maar we willen groeien naar buitenlandse teams”, zegt Wiebe, die het buitenland zo lang mogelijk vanuit Amsterdam wil bedienen.

Pas als hij hier niet meer de juiste mensen kan vinden, wil Wiebe buitenlandse kantoren openen. Momenteel heeft Optiply twee vestigingen in Nederland en één in Portugal, waar een team van eigen programmeurs werkt. Eind volgend jaar moet het Nederlandse team minimaal zijn verdubbeld. “We willen groeien naar honderd medewerkers: ruim dertig in Portugal, de rest in Nederland.”

Optiply had nog geen extern geld nodig

Het geld dat hiervoor nodig is komt vooralsnog uit de omzet. “We staan niet negatief tegenover een investeerder, maar we gaan zo hard dat we nog geen extern geld nodig hebben gehad.” Sinds de oprichting in 2016 groeit Optiply jaarlijks tussen de 250 en driehonderd procent. Voor dit jaar verwacht Wiebe een vergelijkbaar groeipercentage.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten