menu

Online shopper wacht twee dagen

Online shoppers wachten gemiddeld bijna twee dagen na het bezoeken van de webwinkel met het doen van een aankoop.

Dit blijkt uit onderzoek van beveiliger McAfee Secure. Na het bestuderen van het online winkelgedrag van 163 miljoen consumenten die samen 2,52 mijloen transacties deden bleek dat er gemiddeld 33 uur en 54 minuten gewacht wordt na het eerste bezoek aan de webwinkel tot het doen  van een aankoop. In 64% van de gevallen wachtte de consument ten minste 1 dag met het doen van een aankoop.

McAfee noemt dit gedrag ‘digital window shopping’. De shopper laadt meestal producten in zijn winkelwagentje, maar verlaat de website voor het doen van de daadwerkelijke aankoop om op zoek te gaan naar meer informatie en prijzen te vergelijken. Ook wordt vaak gezocht naar informatie over de verkoper om er zeker van te zijn dat de transactie en afhandeling van de aankoop goed zullen verlopen.

Shane Keats, research analyst voor McAfee, presenteerde deze resultaten tijdens een Practical Ecommerce Webinar naar aanleiding van een white paper over ‘digital window shopping’ dat McAfee onlangs presenteerde. Volgens Keats gaven consumenten vooral twijfels over kosten, service en veiligheid als redenen om nog even te wachten met de aankoop.

Kosten
Uit een onderzoek uitgevoerd door PayPal en ComScore in 2009 bleek dat 46% van de shoppers afzagen van een aankoop door te hoge verzendkosten. 37% hiervan verliet de website om te zoeken naar verkopers die het product goedkoper verzenden, 27% van de ondervraagden liet het winkelwagentje achter om op zoek te gaan naar kortingscodes, zo vertelde Keats.

Om de klant vast te houden kunnen webwinkels korting op de verzendkosten aanbieden, een lijstje met kortingscodes geven voor het afrekenen, of een prijsgarantie geven zodat consumenten niet meer op zoek gaan naar een lagere prijs.  

Service
Keats gaf ook aan dat 24% van de ondervraagden geen aankoop deed omdat ze hun gewenste betaalmethode niet konden vinden, terwijl 22% de website verliet omdat ze er niet zeker van waren hoe een vraag te stellen of de klantenservice te bereiken.

Dit is gemakkelijk op te lossen door zoveel mogelijk betaalmethoden aan te bieden en links naar de klantenservicepagina én de  gegevens van de klantenservice te vermelden in het betaalproces.  

Veiligheid
22% van de shoppers liet het winkelwagentje achter omdat zij bezorgd waren over de veiligheid van hun persoonlijke informatie en creditcardgegevens.

Webwinkels zouden er dus voor moeten zorgen dat hun systeem betrouwbaar en veilig overkomt op de consument.

Dit kan bijvoorbeeld door onafhankelijke veiligheidskeurmerken toe te voegen, SSL verificatie te gebruiken om transacties te versleutelen en hackers tegen te gaan, en uiteraard te zorgen voor een professionele look van de website.

Afhakende bezoekers zijn geïnteresseerde consumenten die gemakkelijk omgezet kunnen worden in klanten door het doen van deze aanpassingen, en de resultaten goed in de gaten te houden. Dit kan ervoor zorgen dat de conversie flink omhoog schiet. 

bron: Practical Ecommerce

 

Tags

Reacties