Online fashion verkoopt meer via mobiel dan desktop
Online fashion-shoppers besteden wereldwijd meer via de mobiel dan via de desktop. En dat is voor het eerst. In het laatste kwartaal van vorig jaar werd 46 procent van de online uitgaven aan fashion vanaf de smartphone voltooid, terwijl de desktop goed was voor 44 procent.
Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Nosto, dat hiervoor een jaar lang de data van 1,2 miljard bezoeken aan fashion-webwinkels wereldwijd onderzocht. Deze analyse laat zien dat 58 procent van het verkeer naar fashion-retailers afkomstig is van de mobiel, wat bijna twee keer zoveel als bezoek vanaf de desktop.
En in het vierde kwartaal was het mobiele aandeel van de omzet in online fashion dus voor het eerst groter dan die van de desktop: 46 procent tegenover 44 procent. Ter vergelijking: de verhouding lag in het eerste kwartaal van vorig jaar op 37-50.
Maar hoewel dit natuurlijk mooi nieuws is voor webwinkels die vol inzetten op mcommerce en het verder optimaliseren van hun mobiele websites, toont het onderzoek van Nosto óók aan dat fashion-webwinkels een manier moeten vinden om mobiele bezoekers sneller tot aankoop over te laten gaan.
Meer moeite doen om mobiele klant te laten kopen
Het blijkt namelijk dat elke bezoeker bijna 30 procent minder tijd spendeert in een fashion-webwinkel wanneer ze via de mobiel komen dan wanneer ze via de desktop op de site belanden. “Retailers moeten de belangrijke uitdaging aangaan van het optimaliseren van de mobiele ervaring, zodat ongeduldige mobiele shoppers snel de site kunnen bezoeken, precies kunnen vinden wat ze nodig hebben en de shop verlaten met een aankoop op zak.”
Korter bezoek en lagere conversieratio op mobiel
Gemiddeld kijken fashion-shoppers 164 seconden lang rond op een website die ze via de mobiel bezoeken en doen ze er 239 seconden over als ze deze vanaf de desktop bezoeken. En op de mobiel is de conversieratio ook nog eens lager: 1,32 procent tegenover 2,4 procent op de desktop. Daarnaast is ook de omzet per bezoek (‘revenue per visit’) met 1,44 dollar lager dan op de desktop, waar gemiddeld 2,76 dollar per bezoek wordt omgezet.
“De fashion-webshops uit ons onderzoek trekken bijna twee keer zoveel verkeer vanaf de mobiel dan vanaf de desktop, maar dit zorgt voor een enorme uitdaging”, zegt CEO Jim Lofgren. “Mobiele bezoekers blijven minder tijd spenderen op de sites, geven ook minder uit en zijn minder bereid om over te gaan tot aankoop. Hoe haal je het maximale uit de kostbare seconden die je van de mobiele bezoekers krijgt?”
Volgens hem is een deel van de oplossing het zorgen voor een website die geoptimaliseerd voor de mobiel, met snel ladende pagina’s en plaatjes en andere content die gemakkelijk te bekijken zijn. “Maar de werkelijkheid is dat je met een klein mobiel scherm minder ruimte hebt op de pagina, maar dus ook minder tijd, om de klant het hof te maken.”
AI en machine learning optimaliseren de shopervaring
En dit kan volgens hem weer opgelost worden door de klantervaring te personaliseren op basis van het online gedrag van de shopper. “Door AI en machine learning te gebruiken kun je die personalisatie verder doorzetten; je kan de ruimte op een mobiel scherm optimaal gebruiken door bezoekers automatisch en in real-time de meest relevante selectie van producten en aanvullende items te tonen.”
“Je kan zelfs meteen de layout van de pagina veranderen om ervoor te zorgen dat shoppers de meest geschikte afbeeldingen, aanbiedingen en gerelateerde content zien, zoals blogs over fashiontrends die hen kunnen interesseren.” Volgens Lofgren wordt deze technologie de grootste aandrijver van het vergroten van zowel de mobiele verkopen als de orderbedragen in online fashion.
Reacties