Online b2b-bestedingen 13% gegroeid

Online b2b-bestedingen 13% gegroeid

Maar liefst 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online. Daarnaast zijn de online b2b-bestedingen in het afgelopen jaar 13 procent gegroeid. Bijna de helft van deze kopers verwacht over 5 jaar meer dan 90 procent online te kopen, B2B ecommerce blijft dus groeien.

Dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022 van Thuiswinkel.org en Intershop. Het onderzoek bracht het bestelgedrag van zakelijke kopers in ons land in kaart. Er deden 2.032 online kopers mee aan het onderzoek.

21% verantwoordelijk voor 78% bestellingen

Online b2b shoppers zijn over het algemeen ‘light shoppers’, zij doen minder dan 10 online aankopen per jaar. De groep heavy shoppers (21 procent) is echter verantwoordelijk voor 78 procent van alle bestellingen. Zij bestelden gemiddeld 127 keer per jaar.

Verschillen tussen zakelijke kopers en consumenten

De belangrijkste redenen om aankopen online te doen zijn tijdsbesparing (33 procent) en het gemak van bezorging (28 procent). Een kwart van de bestellers vindt de mogelijkheid om 24 uur per dag te bestellen en de snelheid van levering het belangrijkst. Prijs en assortiment werd door een vijfde van de bestellers genoemd.

‘Zakelijke bestellers willen vooral dat het product er snel is.’

Hieruit blijkt dat zakelijke bestellers andere voordelen ervaren in het online kopen dan consumenten. Consumenten hechten meer waarde aan gemak van bezorging, assortiment en prijs. “Voor zakelijke bestellers is het vooral belangrijk dat een product er zo snel mogelijk is”, aldus het rapport.

Populaire betaalmethodes B2B

Maar liefst 45 procent van de zakelijke kopers rekent meestal af via iDeal, een derde via een factuur (37 procent) en een klein deel via creditcard (7 procent). Zakelijke bestellers in kleine bedrijven betalen vaker via iDeal (63 procent), terwijl grotere bedrijven vaker facturen gebruiken.

‘Betalen met een factuur werd het vaakst genoemd als favoriet.’

Zo’n 23 procent van de respondenten betaalt liever met een andere methode. Betalen met een factuur werd bijvoorbeeld het vaakst genoemd als geprefereerde betaalmethode (45 procent). Dat kopers niet altijd bestellen met hun favoriete betaalmethode heeft voornamelijk te maken met het aanbod vanuit de webwinkel (43 procent).

Vaker online bestellen in de toekomst

Het onderzoek keek ook naar de ontwikkeling van b2b ecommerce. Respondenten gaven aan dat ze de komende jaren verwachten vaker online te bestellen (40 procent). Bijna de helft verwacht dat minstens 90 procent van de bestellingen online zullen plaatsvinden over 5 jaar.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten