Combined Shape menu
Ecommerce in Nederland

Omzet webwinkels 22,5 miljard in 2017

De totale omzet van webwinkels in Nederland was 22,5 miljard euro waard in 2017. Dat is een stijging van 13 procent in vergelijking met het jaar ervoor. In totaal werden er vorig jaar meer dan 201 miljoen online aankopen gedaan, wat weer een toename van 17 procent is.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei in ecommerce kan voor een deel te verklaren worden door het succes van mcommerce en dan met name de mobiele aankopen die plaatsvinden via de smartphone. Dat mobiele apparaat is namelijk voor het eerst populairder dan de tablet als het aankomt op online shoppen.

Omzet webwinkels 9,7% van totale detailhandel

Werd er vorig jaar in totaal voor 22,5 miljard euro online uitgegeven, zo’n 12,7 miljard daarvan werd uitgegeven aan producten. Het aandeel online verkopen van producten blijft dan ook doorgroeien. Momenteel vertegenwoordigt de ecommerce-branche 9,7 procent van de totale detailhandel. Da’s bijna een hele verdubbeling ten opzichte van de situatie nog geen vijf jaar geleden.

Overigens is de groei in uitgaven van 13 procent een stuk lager dan de groei die in 2016 plaatsvond, toen steeg het totale uitgegeven bedrag namelijk met 22 procent. Ook de groei in het aantal aankopen is dit jaar (+17 procent) een stuk minder groei dan in het jaar ervoor (+22 procent).

Vorig jaar waren het met name de productcategorieën Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden die het hardst groeiden wat betreft online uitgaven:

Groei van productcategorieën in de Nederlandse ecommerce
Groei van productcategorieën in de Nederlandse ecommerce.

30% werd in laatste kwartaal uitgegeven

Van elke euro die vorig jaar online werd uitgegeven, werd 30 cent in het laatste kwartaal van het jaar uitgegeven. En in vergelijking met de andere kwartalen van 2017, werd in het laatste kwartaal meer gekocht, maar tegen een gemiddeld lagere prijs. Feestdagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerst kunnen hier natuurlijk niet los van worden gezien. In totaal werd er 6,9 miljard euro online uitgegeven in de maanden oktober, november en december. Dit is een groei van 11 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

De smartphone lijkt nu definitief door te breken als hét apparaat om mobiele aankopen mee te doen. In het laatste kwartaal van 2016 gebruikte nog 21 procent van de online kopers bij minimaal één van hun aankopen een smartphone, een jaar later was dit het geval bij 28 procent. Tegelijkertijd daalde het percentage tablet-gebruikers, van 25 procent in 2016 naar 24 procent vorig jaar.

Online aankopen per apparaat
Online aankopen per apparaat.

Tags

Verder lezen

Reacties