menu

Ecommerce in Nederland: 20,16 miljard euro in 2016

De ecommerce in Nederland was 20,16 miljard euro waard in 2016. Voor dat bedrag shopten consumenten hun producten en diensten online het afgelopen jaar, een stijging van 23 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral schoenen, lifestyle en (near)food waren vorig jaar erg populair.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor die vier keer per jaar verschijnt. Die toonde resultaten uit het laatste kwartaal van vorig jaar en daarmee kan dus ook de balans van het gehele jaar 2016 worden opgemaakt. Het laatste kwartaal was – uiteraard mede dankzij de feestdagen – goed voor 6,15 miljard euro aan online bestedingen, een groei van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De groei in het vierde kwartaal ligt hoger dan in de drie kwartalen daarvoor.

Ecommerce goed voor 11,3% van totale detailhandel

Vorig jaar werd er volgens het CBS voor 97,2 miljard euro uitgegeven aan “consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen”. De 11 miljard euro die in dat jaar online aan producten werd besteed door consumenten is daarmee dus goed voor 11,3 procent, daar waar het een jaar ervoor nog 8,9 procent bedroeg.

En de weer opkrabbelende detailhandel (+2,4 procent volgens het CBS) heeft dat dus met name te danken aan de ecommerce, want de offline consumentenbestedingen aan producten daalden vorig jaar zelfs met 1 procent. “De online bestedingen zijn in 2016 opvallend sterk gegroeid in vergelijking met voorgaande jaren. Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat”, aldus Gino Thuij van GfK.

Hard groeiende productgroepen online

Zoals gezegd werd er online 11,01 miljard euro uitgegeven aan producten vorig jaar, de resterende 9,15 miljard werd besteed aan diensten, zoals reizen of event-tickets. De online bestedingen aan diensten groeiden met 19 procent, terwijl de online uitgaves aan producten steeg met 25 procent. In die laatste industrie waren het vooral schoenen & lifestyle (+44%), IT +(33%), food/nearfood +(33%), telecom (+31%) en speelgoed (+29%) die sterke groeicijfers konden overleggen.

Top 5 snelstgroeiende productcategorieën in Nederlandse ecommerce

Tags

Reacties