menu

Niet kopers achtervolgen

Reclame is het leukste als dit zo gericht mogelijk is. Een Amerikaanse webwinkel verraste ons met een interessante marketingstrategie. Hij adverteert op externe websites enkel op mensen die zijn website eerder bezocht hebben en toen niets hebben gekocht.

Indien mensen zijn webwinkel bezoeken krijgen ze een cookie mee. Veel webwinkels doen dit al vanwege het laten registreren, herkennen of gerichter informatie aanbieden aan de bezoeker maar deze webwinkel doet het met een extra doel. Het kijkt of de bezoeker iets koopt in zijn webwinkel. Zo niet dan wordt dit in de cookie opgeslagen.

Indien de bezoeker later een andere website bezoekt, zoals Yahoo Mail, Foxnews.com of andere grote websites dan zag hij een advertentie van de webwinkel die hij eerder had bezocht. Maar enkel als hij hier niets had gekocht tijdens zijn bezoek.

De reden hiervoor is dat de webwinkel eigenaar zich afvroeg waarom mensen soms de webwinkel verlaten zonder iets te kopen. Zelf dacht hij aan een gemis in vertrouwen. Adverteren met als doel branding leek hem het meest succesvol als hij dit enkel kon doen bij mensen die misschien onvoldoende vertrouwen in het merk hadden en dus was dit de meest logische optie.

Het bleek succesvol. Sinds de start in november is de ROI (return on investment) van de reclames gestegen met 592%. In Januari hadden de advertenties 0,33% CTR, 2,6% van de kliks ging ook werkelijk over tot aanschaf van een of enkele producten.

Interessant concept. Enkel is het de vraag of externe websites waar je dit zou willen testen, mee willen en kunnen werken aan een vergelijkbaar onderzoek in Nederland. Iemand interesse om dit verder uit te zoeken?

Tags

Reacties