Nederlander shopt voor 406 miljoen bij EU-webwinkels
Consumenten in Nederland hebben wéér meer geld uitgegeven in webshops uit de Europese Unie. In het derde kwartaal van vorig jaar shopten ze voor zo’n 406 miljoen euro bij elkaar bij deze webwinkels. Dat is een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.
Totale cijfers van het afgelopen jaar zijn nog niet voorhanden, maar voor de eerste negen maanden geldt in ieder geval dat er voor 1,25 miljard euro werd geshopt bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Kijken we naar datzelfde tijdsbestek in 2017, dan blijkt dat deze online verkopen met bijna 16 procent zijn gegroeid.
Maar het waren niet alleen de buitenlandse shops die meer omzetten, ook de in Nederland gevestigde webwinkels deden goede zaken. Hun online verkopen lagen in de gemeten periode bijna 19 procent hoger dan een jaar daarvoor.
Online verkoop omnichannel stijgt met 26 procent
Pure players, retailers die dus alleen online kopen, zaten daar met ruim 14 procent iets onder. Omnichannel-spelers daarentegen zagen hun online verkopen in een jaar tijd met maar liefst 26 procent hoger uitvallen. Ter vergelijking: de totale omzet van de Nederlandse detailhandel steeg in diezelfde periode met ruim 3 procent.
Hoewel de online omzet van buitenlandse EU-shops die naar Nederlandse klanten ging dus weer is gestegen, maakt deze groep van retailers nog altijd een klein deel uit van de totale uitgaven door Nederlandse consumenten. In 2017 werd nog geen 2 procent van alle uitgaven in de Nederlandse detailhandel uitgegeven in EU-shops.
EU-webshops mogen EU-klanten niet meer weigeren
Mogelijk dat dat aandeel de komende tijd flink zal toenemen, aangezien er wel wat is veranderd op dat front. De Europese Commissie heeft namelijk sinds afgelopen december vastgelegd dat webwinkels uit de EU niet langer klanten uit andere Europese landen mogen weren of andere prijzen mogen voorschotelen.
Reacties