Nederlander shopt 15% meer in buitenland

Nederlander shopt 15% meer in buitenland

Consumenten in Nederland hebben in de eerste drie maanden van dit jaar 15 procent meer uitgegeven in Europese webwinkels dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd er in het eerste kwartaal voor ongeveer 400 miljoen euro online geshopt bij buitenlandse webwinkels in de EU.

Dit blijkt uit lopend onderzoek dat CBS doet naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels. En net als bij het vorige onderzoek keek het statistiekenbureau ook hier naar webshops die jaarlijks voor meer dan honderdduizend euro aan Nederlandse consumenten verkopen en dus verplicht zijn btw-aangifte te doen. Dit betekent dus ook dat de genoemde 400 miljoen euro in het echt hoger zullen uitvallen.

Omzet Nederlandse webwinkels groeit harder

Webwinkels die in Nederland zijn gevestigd, verkochten in het eerste kwartaal bijna 22 procent meer dan in dezelfde periode een jaar ervoor. Hiermee weten ‘onze’ shops een hogere omzetgroei te bereiken dan Europese webwinkels die aan Nederlandse consumenten verkopen. Die zagen hun omzet immers met ‘maar’ 15 procent toenemen. In het laatste kwartaal van vorig jaar was eenzelfde soort trend zichtbaar.

Omzetgroei van webshops

Overigens groeiden omnichannel-spelers in ons land, met 26 procent, weer een stuk harder dan de pure players, die hun omzet in het eerste kwartaal met 19 procent zagen toenemen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten