menu

Nederland shopt voor €1 miljard online in Europa

Vorig jaar hebben Nederlandse consumenten voor ruim 1 miljard euro aan producten besteld bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dat komt overeen met een groei van 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Er werd door Nederlanders vooral online geshopt bij de buurlanden, in Groot-Brittannië en Italië.

Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het CBS, in samenwerking met de universiteiten van Amsterdam en Leiden. Vorig jaar werd ruim 80 procent van de buitenlandse EU-uitgaven gedaan bij webwinkels gevestigd in Duitsland, Groot-Brittannië, België of Italië. Met name aankopen bij Duitse webwinkels zijn in trek bij de Nederlandse consument; die vertegenwoordigen ruim 50 procent van de waarde van alle aankopen.

En als Nederlanders online over de grens bestellen, dan doet ze dan doen ze dat vooral bij webwinkels die zich specialiseren in de verkoop van kleding en schoenen. Uitgaven bij deze webwinkels vormden vorig jaar 58 procent van de waarde van alle buitenlandse online aankopen in de EU. Ook diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen zijn in trek over de grens.

Aankopen EU webwinkelsHet is snel gegaan met de uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Werd er in 2014 nog voor 660 miljoen euro online uitgegeven aan producten, een jaar later was dat bedrag al gestegen naar 860 miljoen euro, om nu uit te komen op 1,071 miljard euro. Daarmee liggen de uitgaven van vorig jaar 62 procent hoger dan in 2014. En daarmee maken Nederlandse aankopen bij EU-webwinkels dus een hardere ontwikkeling door dan de groei van aankopen bij Nederlandse webwinkels. Die groeide in diezelfde periode namelijk met 45 procent.

Big data inzetten voor ecommerce-cijfers

Het CBS benadrukt dat de cijfers zijn berekend op basis van een methode die nog in ontwikkeling is en dat het dus om voorlopige cijfers gaat. Het statistiekenbureau verwacht dat de uiteindelijke omzet er maximaal vijf procent naast zit. Om tot de cijfers te komen, is het CBS gaan samenwerken met twee universiteiten om geavanceerde big-datatechnieken toe te passen, waarbij het grote bestanden koppelde op basis van stringmatching. Als databronnen gebruikte het de BTW-aangiftes van Europese bedrijven in Nederland. Die werden vervolgens gekoppeld aan Kamer van Koophandel-registraties van ongeveer 90 miljoen bedrijven in de Europese Unie.

Uitgaven in buitenlandse EU-webwinkels.
Uitgaven in buitenlandse EU-webwinkels.

Tags

Reacties