Ecommerce News
menu
lightspeed ecommerce

Nanaa’s: ‘productie na aankoop biedt maatwerkkansen’

Nanaa’s: ‘productie na aankoop biedt maatwerkkansen’

Wanneer het aantal bestellingen van je webshop toeneemt, wil je natuurlijk je assortiment mee laten groeien. Rianne van der Putten koos ervoor om haar webshop Nanaa’s uit te breiden met een merk dat ze via haar leverancier verstuurt. Ecommerce News sprak haar over deze afweging.

Grafisch- en interieurontwerpster Rianne bestelt kussens en accessoires voor interieuradvies voor haar klanten. In 2014 lanceerde ze hiervoor ook haar webshop Nanaa’s. Die is inmiddels uitgegroeid tot een conceptstore waar klanten onder andere interieursets, sieraden en kaarten kunnen kopen.

Door corona ging alle aandacht naar de webshop

Eén van de hardlopers uit het assortiment van Nanaa’s.

Toen in 2020 het coronavirus ook in Nederland uitbrak vielen de opdrachten van Rianne’s eigen ontwerpstudio weg, waardoor ze al haar tijd in de webshop kon stoppen. Sindsdien is de webshop uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van de studio.

Door de extra tijd die Rianne in de webshop kon steken, lukte het haar om haar marketing op orde te krijgen. “Ik ben gaan inzetten op adverteren op Google via zoekwoorden. Ook ben ik meer aanwezig op social media. Veel nieuwe klanten komen daar vandaan.”

Groei komt dankzij extra marketinginspanningen en is blijvend

De extra marketingactiviteiten slaan aan. Ze verwacht daarom niet dat de toename in bestellingen een tijdelijk fenomeen is. “In de eerste drie maanden van 2021 heb ik al hetzelfde aantal bestellingen gehad als in geheel 2020. Die groei zit er ook dit jaar in.”

In de eerste drie maanden van 2021 heb ik hetzelfde aantal bestellingen gehad als in heel 2020.

Volgend jaar wil Rianne kussens en behang onder een eigen merk verkopen, maar op dit moment bestaat het assortiment van Nanaa’s uit producten van verschillende merken. Deze slaat ze op in een eigen magazijn. Ook de verzendingen regelt Rianne zelf. Al is ze deze maand ook begonnen met het verkopen van artikelen die door de leverancier zelf worden verzonden.

Deel van het aanbod komt rechtstreeks van de leverancier

Voor veel webwinkeliers is dropshipping, waarbij niet de webshop maar de leverancier het artikel verzendt, voordelig omdat ze de producten dan niet hoeven in te kopen. Maar dit trekt ook een bepaald type ondernemer aan. Hierdoor heeft het een beetje een beetje een negatieve bijsmaak gekregen.

De kussens van het merk Deviant Art Pillows komen rechtstreeks van de leverancier.

Rianne was er om die reden ook niet naar op zoek. Ze veranderde van mening toen een lokale leverancier, waar ze een goede klik mee had, het aanbod. Het merk Deviant Art Pillows uit Groningen levert maatwerk rond bedrukte kussens.

Veel keuze omdat artikel wordt gemaakt na de bestelling

Dat maatwerk maakt een groot verschil. “Er bestaan verschillende prints en mijn klanten kunnen zelf de kleur van het biesje kiezen. Ideaal voor de klant, maar het is erg prijzig als ik dat allemaal zelf moet inkopen.”

Doordat ze hier geen eigen voorraad van houdt is er minder werkkapitaal nodig en loopt ze  geen risico op restvoorraad. De nadelen, die vaak bestaan uit een generiek aanbod of lange levertijden, zijn bij Rianne totaal niet aan de orde.

Ik kan klanten veel verschillende prints en biesjes bieden, zonder het zelf in te kopen.

In haar geval heeft de leverancier de middelen om de kussens zeer snel te maken en te leveren. “De leverancier maakt het pas nadat het besteld is, wat ook voor de leverancier voordelig is. Bovendien levert Nanaa’s deze leverancier natuurlijk een nieuw afzetkanaal.”

Persoonlijke aanpak behouden

Het uitbesteden van bedrijfsprocessen is iets waar veel ondernemers over twijfelen. Webwinkeliers vinden het leuk om persoonlijke aandacht aan een bestelling te geven, wat vaak niet lukt als ze dit uitbesteden. Dit was ook voor Rianne een belangrijk punt.

Door te kiezen voor een kleine, lokale leverancier kon Rianne makkelijker afspraken maken. “Ik stuur klanten altijd een kaartje met een persoonlijk berichtje om hen te bedanken voor de bestelling. Maar die liggen nu bij de leverancier die bij een bestelling een kaartje in de doos stopt. Zo blijft het persoonlijk voor de klant.”

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni