menu

Mogelijke wetswijzigingen online verkoop

In mei 2010 worden enkele Europese wetten herzien welke betrekking hebben op online verkoop. Welke wetten zijn dit precies en wat zijn de kansen voor webwinkels?

De Europese Commissie wil kijken of online verkoop niet makkelijker gemaakt moet worden. Nu klinkt dat natuurlijk gelijk als muziek in de oren maar voor we je blij maken met een dooie mus, de veranderingen zijn helaas beperkt.

Actie van Ebay
Tot september is het mogelijk suggesties te doen op de nieuwe wetgeving welke vanaf mei 2010 van kracht wordt. Vorige week schreven wij over een actie die Ebay houd om het leveranciers te verbieden om online verkoop enkel toe te staan aan afnemers die deze ook via reguliere winkels verkopen. De verwachtingen voor dit plan van Ebay zijn niet best. Vanuit de Europese Commissie zijn al verschillende geluiden gekomen dat deze mogelijkheid zal blijven bestaan voor leveranciers. Bron: Walstreet Journal.com

Waarom zijn deze beperkingen?
Leveranciers willen restricties kunnen stellen op online verkoop omdat ze, samen met fysieke winkels, veel reclame en marketing stoppen in de exclusiviteit van hun produkten. Webwinkels zouden dan te gemakkelijk mee kunnen liften op de naamsbekendheid van het merk en de reclame die fysieke winkels hebben opgezet. Daarnaast zijn leveranciers soms bang dat webwinkels afbreuk kunnen doen aan de merknaam. Merken die eerder limieten hebben opgelegd zijn LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA and Nike Inc.

Wel wil de Europese Commissie meer vrijheid. Zo zijn er plannen om leveranciers te verbieden alle online verkoop stil te leggen. Als een fysieke winkel voldoende via de reguliere wegen verkoopt, moet het hem vrij staan ook online te verkopen.

Bestel je iPhone in het buitenland
Daarnaast moet het mogelijk zijn gemakkelijker over de grens te bestellen. Nu hebben sommige merken hier bepaalde beperkingen op. Een Nederlander die naar een Italiaanse website gaat moet niet direct worden doorgelinkt naar een Nederlandse partner. De Europese Commissie wil concurrentie tussen webwinkels van verschillende landen gemakkelijker maken. als een artikel in het buitenland goedkoper is, moet het mogelijk zijn om deze dan in het buitenland te kopen.

Een concreet voorbeeld? Wij zien wel kansen in bijvoorbeeld artikelen zoals de iPhone. In Nederland is deze enkel mogelijk via T-mobile simlock en abonnement. Losse verkoop is in Nederland eigenlijk enkel mogelijk tegen tarieven van grofweg 700 euro. In Italië is dezelfde iPhone, simlock vrij, los te verkrijgen voor de helft van de prijs.

Kijk daar hebben we tenminste wat aan.

De Europese Commissie vind dan weer wel dat de Italiaanse webwinkel niet in Nederland mag adverteren met zijn goedkope iPhone. De Nederlandse consument moet er maar zelf achter komen dat dit mogelijk is. Maar ach. Met Twitter, weblogs en sterke mond-tot-mond reclame gaat ons dat wel lukken toch?

 

Tags

Reacties