Mijnschoenpoetsmachine: ‘Klanten zijn niet vanzelfsprekend’

Mijnschoenpoetsmachine: ‘Klanten zijn niet vanzelfsprekend’

Dat een apotheker besluit om schoenpoetsmachines en flacons schoenpoets te verkopen, hoor je niet vaak. Toch is dat precies wat Roland Zwart twee jaar geleden besloot te doen. Met Mijnschoenpoetsmachine is hij bovendien de eerste speler binnen deze niche die zich op particulieren richt. “Het geeft me een kick om dingen volledig zelf te bedenken.”

Na zijn afstuderen kreeg Roland van zijn vrienden een schoenpoetsmachine. Regelmatig dacht hij: er moeten meer mensen zijn die dit ook willen. “Ik hou van luxe en gadgets, maar een product moet bovenal functioneel zijn. Een mooie schoenpoetsmachine voldoet aan al deze criteria, waardoor het wat mij betreft het ideale product is om te verkopen”, vertelt Roland over de aanleiding van de webshop.

‘Het is geen vanzelfsprekendheid om klanten te hebben’

Hoewel er diverse groothandels zijn met (industriĆ«le) schoenpoetsmachines, was er tot de komst van Mijnschoenpoetsmachine niemand die zich op particulieren richt. “Veel mensen koppelen een schoenpoetsmachine aan een zakelijke omgeving of aan de horeca, terwijl ik het zie als een aanvulling op je interieur.”

Er was nog niemand actief in deze niche.

De doelgroep waar Roland zich op richt is dan ook groot. “Ik lever zowel aan studenten(huizen) als aan mensen die strak in pak naar kantoor moeten.” Ook worden de schoenpoetsmachines regelmatig cadeau gegeven, bijvoorbeeld wanneer iemand een bepaald aantal jaar in dienst is of met pensioen gaat. “Voor speciale gelegenheden kunnen we de machine personaliseren met een naamplaatje.”

Inmiddels verwerkt Mijnschoenpoetsmachine regelmatig bestellingen, maar in de beginperiode moest Roland er wel aan wennen hoe hard je hiervoor moet werken. “Zo vanzelfsprekend als het is om als apotheker klanten te hebben, zo lastig is dat als startende webwinkelier.” Wat het voor Roland extra uitdagend maakt is dat hij een relatief duur product verkoopt, dat bepaald geen impulsaankoop is.

Tekst gaat door onder de foto.

EĆ©n van de schoenpoetsmachines die Roland online verkoopt.
EĆ©n van de schoenpoetsmachines die Roland online verkoopt.

Niet lullen maar poetsen

Om eventuele drempels in het aankoopproces weg te halen, biedt Roland gratis verzending en retourneren aan. Daarnaast zit er standaard een flacon schoenpoets bij de bestelling, zodat er direct kan worden gepoetst. Een ander paradepaardje is de Duitse kwaliteit van de schoenpoetsmachines. De keuze voor de groothandel was overigens snel gemaakt. “Het is de leverancier van de machine die ik cadeau kreeg en waar ik nog altijd erg tevreden over ben.”

Een vlekkeloze samenwerking met zijn leverancier is voor Roland essentieel. Het instapmodel van 279 euro is een voorraadartikel, de overige schoonpoetsmachines ā€“ waarvan de prijs oploopt tot 2999 euro – worden op aanvraag gemaakt. Voor Roland betekent dit dat hij een eigen voorraad combineert met dropshipping.

Ik bel klanten steekproefsgewijs op.

“De basis van een goede webwinkel is wat mij betreft dat je je beloftes waarmaakt. Daarom bel ik klanten steekproefsgewijs op om te kijken of de levering aan de verwachtingen voldoet”, vertelt Roland, die tijdens de New Webshop Awards won in de categorie ‘elektronica’. Het assortiment houdt hij bewust klein. “Ik kan tientallen producten dropshippen, maar ik verkoop alleen machines die aansluiten op de wensen van de consument. Daarnaast passen logge, industriĆ«le apparaten niet bij het imago dat ik wil uitdragen, namelijk de luxe gadget.”

‘Gelukkig heb ik de ruimte om dingen te proberen’

Een van Rolands grootste uitdagingen is om consumenten in te laten zien dat de luxe van een schoenpoetsmachine in huis binnen handbereik is. Om zijn assortiment bij een grotere groep onder de aandacht te brengen, verkent Roland momenteel de mogelijkheden van Bol.com. “Ik merk dat het mijn zichtbaarheid vergroot, ook onder de mensen die al een schoenpoetsmachine hebben en bij mij schoenpoets kopen.”

Toch is het nog te vroeg om te zeggen of het zijn bedrijf een boost geeft. Het exclusieve karakter kan er volgens hem ook door worden aangetast. “Het vinden van een balans tussen het product bereikbaar houden voor het grote publiek en het beschermen van het exclusieve imago vind ik lastig. Maar soms moet je dingen gewoon uitproberen. Gelukkig heb ik hier de ruimte voor aangezien ik nog parttime werk als apotheker.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten