‘Lokale shoppingplatforms geen succes’

‘Lokale shoppingplatforms geen succes’

De laatste jaren proberen steden meer consumenten te trekken door lokale retailers te bundelen op een online platform of marktplaats. Maar dit blijkt eigenlijk weinig succesvol. En daarmee is het probleem van de lege winkelstraten dus nog steeds niet opgelost.

Afgelopen juli was er weer zo’n initiatief. Toen maakten vijf gemeenten bekend een online shoppingplatform te lanceren voor lokale retailers. Met als doel uiteraard om de consument weer bij de plaatselijke ondernemer te laten kopen in plaats van bij landelijk opererende webwinkels.

In Duitsland slaan ze ook niet aan

Het idee is natuurlijk lovenswaardig, maar in de praktijk blijken deze pogingen niet succesvol. In Duitsland, waar Hogeschool Nederrijn onderzoek deed naar lokale online markplaatsen, heb je tal van dit soort initiatieven: Flensburg-Shopping.de, Online-City Wuppertal en Kauf-im-Allgaeu.de zijn maar een paar voorbeelden.

Lokale shoppingplatforms gebaseerd op hoop en medelijden

“Lokale markplaatsen werken gewoon niet op het internet. Het ontbreekt ze aan alles wat online shoppen juist zo aantrekkelijk maakt, van een breed assortiment tot lage prijzen“, zo zegt handelsexpert Gerrit Heinemann. In plaats daarvan lijkt het principe van het lokale shoppingplatform toegespitst op hoop of misschien zelfs het medelijden van de consument. “Maar dat recept heeft nog nooit gewerkt in deze markt.”

‘Online zichtbaar zijn is belangrijker’

In Duitsland beheert het bedrijf Atalanda een totaal van negentien online shoppingplatforms voor diverse gebieden in het land. Die marktplaatsen worden bezet door zo’n duizend retailers, maar slechts één op de tien biedt daadwerkelijk haar producten online aan. Oprichter Roman Heimbold denkt dan ook dat het voor veel lokale retailers – en met name dienstverleners – veel belangrijker is om goed zichtbaar te zijn online.

‘Lokale marktplaats heeft het moeilijk’

Een ander onderzoek, uitgevoerd door EHI, laat zien dat de lokale marktplaats in de totale ecommerce nog geen significante rol speelt. “Geen een van hen komen we tegen in onze top 1000 van grootste online retailers”, zegt Lars Hofacker van het onderzoeksinstituut. “Ze hebben het moeilijk.”

Probleem is te weinig deelnemers per platform

Eén van de grootste zwaktes van een dergelijk shoppingplatform zou het beperkte aantal deelnemende winkels zijn. Vaak zijn er per stad of gebied maar dertig tot zestig retailers aangesloten. Het vertegenwoordigt hiermee niet het totale aanbod van winkels in een stad, zo luidt de kritiek.

Toch is het idee niet helemaal kansloos, zo voorziet ook Hofacker. “Voor een retailer zonder ecommerce-ervaring zijn online marktplaatsen een goede manier om ervaring op te doen en kunnen ze zo makkelijker online zichtbaar worden in hun eigen stad.” Maar om echt significante omzet te kunnen behalen moeten lokale retailers zich volgens hem aansluiten bij grote marktplaatsen, zoals Amazon of Ebay.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten