Vijf steden lanceren shoppingplatform

Vijf steden lanceren shoppingplatform

Eind deze zomer zullen vijf gemeenten in Nederland een online platform lanceren voor lokale retailers. De bedoeling is dat de ondernemers en winkelgebieden dankzij dit online shoppingkanaal sterker staan tegen de landelijk opererende webwinkels.

Het gaat om de gemeentes Groningen, Pijnacker-Nootdorp, Purmerend, Spijkenisse en Hilversum. Deze vijf steden zullen binnenkort een marktplaats lanceren met als doel om lokale retailers samen te brengen en zo het winkelgebied waarin zij opereren te stimuleren.

Elk platform krijgt eigen identiteit

De online shoppingplatforms zullen ieder aangepast worden aan het karakter en de sterke punten van de desbetreffende gemeente. De initiatiefnemers willen namelijk per se dat het platform de identiteit van het winkelgebied uitstraalt. Zo zal Hilversum vooral inzetten op lokale voedselspeciaalzaken, die in de Gijsbrecht van Amstelstraat sterk vertegenwoordigd zijn. En Purmerend zal dan weer meer aandacht bieden aan duurzaamheid en willen inzetten op een totaalbeleving van de binnenstad.

‘Drukke consument kan alsnog bij slager kopen’

De online platforms vloeien voort uit Smart Distributie & Buy Local, een innovatielab voor de Nederlandse retail. Volgens Tessa Vosjan van Retailagenda voorzien de online winkelcentra in de behoefte van de moderne consument. “Consumenten zijn druk, hebben volle agenda’s. Mensen werken de hele dag en hebben dan niet de tijd om naar een lokale slager, groenteboer of kledingboetiek te gaan, terwijl ze dat misschien wel willen”, zo zegt ze. “Met een lokaal online platform kunnen deze mensen alsnog gebruikmaken van de diensten van deze ondernemers.”

‘Winkelier wordt ontzorgd’

Ze denkt ook dat het platform een goede oplossing kan zijn voor lokale ondernemers, die op hun eigen manier druk zijn en vaak geen tijd hebben om er een webwinkel naast te hebben. “Ondernemers hebben hun handen vol aan de dagelijkse praktijk van hun fysieke winkel. Een eigen webshop draaiende houden is dan te veel gevraagd. Door het platform als collectief op te zetten, samen met de gemeente, worden de winkeliers ontzorgd.”

Opzet distributienetwerk verschilt per gemeente

Een goed online shoppingplatform voor de lokale retail werkt alleen met een goede logistiek. Die wordt in dit geval geregeld door een gedeeld lokaal distributienetwerk, al verschilt de werking ervan ook weer per gemeente. Zo gaat Spijkenisse inzetten op fietskoeriers, terwijl in Pijnacker de lokale Plus-supermarkt zijn distributienetwerk openzet voor andere lokale verkopers. En in Purmerend werken ze aan een bezorgservice met elektrische wagentjes.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten