Ecommerce News

Klant mag geopende parfum retourneren

Klant mag geopende parfum retourneren

Een Amsterdamse drogisterij moet een consument die geopende flesjes parfum retourneerde honderden euro’s betalen. Ondanks dat de (web)winkelier in zijn algemene voorwaarden had opgenomen dat het herroepingsrecht verviel zodra de flesjes werden geopend, oordeelde de rechter dat parfum niet onder de uitzondering in de wet valt.

In het artikel van RTL Nieuws lezen we dat de consument online twee luxe geuren kocht. Om de luchtjes te kunnen ruiken, maakte hij de verpakkingen open. De webwinkelier weigerde daarna om de producten retour te nemen. De kantoorrechter oordeelde echter dat parfum geen uitzondering op het herroepingsrecht is. Volgens de rechter mag de consument de verpakking openen als vergelijkbare producten in de fysieke winkel ook zonder verpakking zijn uitgestald.

‘Webwinkelier had testers moeten meesturen’

Voor het argument dat de winkel de teruggestuurde parfums niet meer kan verkopen, is de rechter niet gevoelig. De webwinkelier had dit kunnen ondervangen door testers mee te sturen. In een Europese richtlijn rondom consumentenrecht wordt dit zelfs geadviseerd. Had de winkelier gratis testers meegestuurd, dan had de rechter de zaak bovendien anders beoordeeld.

Als de consument testers had kunnen gebruiken en tóch besloot om de verpakking te openen, dan had de ondernemer zijn gelijk gekregen. In dit geval moet de webwinkelier de order terugbetalen en 345 euro meebetalen aan de kosten van de rechtszaak.

Grijs gebied rondom verzegeling

Net als bij veel andere niches wordt er in de parfumbranche steeds meer online gekocht. Ecommerce News deed een rondje bij online parfum-verkopers. De clausule dat een verpakking niet mag worden geopend blijkt de standaard voor deze productgroep. Maakt de consument de verzegeling open, dan vervalt volgens hun algemene voorwaarden het herroepingsrecht.

Testers kunnen discussies in grijs gebied voorkomen.

Ook op ConsuWijzer, de site waarop de ACM consumenten informeert over kopen op afstand, staat dat je vastzit aan een koop zodra je de verzegeling openmaakt. Ter illustratie noemen ze hygiëneproducten zoals scheerapparaten en tandenborstels, die niet meer schoon zijn als je ze uitprobeert. Hoewel parfum hier feitelijk niet onder valt, zijn de producten wel onverkoopbaar zodra de verzegeling is verbroken. Om discussies in dit grijze gebied te voorkomen, kunnen testers uitkomst bieden.

Deel dit artikel
Linda

Geschreven door

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Alle artikelen van Linda

Gerelateerde berichten