‘Het is te laat voor Belgische webwinkel à la Bol.com’

‘Het is te laat voor Belgische webwinkel à la Bol.com’

CEO’s van grote Belgische bedrijven riepen deze week op om vooral bij Belgische webshops te openen. En dat terwijl de top vijf van grootste webshops in België bestaat uit buitenlandse spelers, waaronder Bol.com en Coolblue. Volgens marketingexpert Gino Van Ossel is het te laat voor een Belgische Bol.com.

Eind november werd bekend dat de top 10 van grootste webwinkels in België voor maar liefst zestig procent uit buitenlandse spelers bestaat. Sterker nog: de gehele top vijf is van buiten de landsgrenzen. Even later schreven CEO’s van vijf vaderlandse bedrijven een open brief waarin ze de consument opriepen om bewuster online te kopen en te overwegen om bij Belgische handelaars te shoppen, omdat anders alle omzet naar het buitenland vloeit.

Maar waarom staat er geen Belgische speler à la Bol.com op? Een generalistische webshop die van alles biedt tegen concurrerende prijzen en de producten ook nog snel weet te leveren. Daar is het te laat voor, betoogt Gino Van Ossel, marketingexpert aan de Vlerick-hogeschool, tegenover Newsmonkey. “De Belgen zijn te laat om de gevestigde waarden op de markt nog omver te werpen. Er is momenteel geen plaats meer op de markt voor een nieuwe speler.”

Niet op tijd de juiste stap in ecommerce gezet

Het is niet zo dat men het niet geprobeerd heeft. Alleen was het waarschijnlijk wat te vroeg. Zo is Proxis een Belgisch merk, maar waren zij met de webshop waarschijnlijk te vroeg op de markt, aldus Van Ossel. “Dat was een online boekenwinkel, voor bol.com er was, maar toen kochten Belgen nog geen boeken online.” Ook Colruyt was al vroeg actief in de ecommerce, maar ook zij zijn online nooit zo groot geworden als Bol.com. “Collishop was de ideale overgangsfase om ecommerce in de markt te zetten. Maar ze zijn bij het oude businessmodel gebleven, en dat wordt hen op termijn fataal.”

Bol.com heeft daarnaast het voordeel dat het als Nederlandse speler bekend is met de Belgische cultuur. Het kan gemakkelijk inspelen op lokale evenementen, zoals Sinterklaas. Iets wat een ecommerce-gigant als Amazon minder goed zou lukken.

Volgens Newsmonkey zou het een “heel straffe webwinkel moeten zijn die de huidige leiders van hun troon stoot”. Waar Van Ossel aan toevoegt dat het voor een generalistische Belgische winkel dus wellicht te laat is.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten