Ecommerce News

Hulp Thuiswinkel Waarborg bij Its en Modern

Hulp Thuiswinkel Waarborg bij Its en Modern

Stel je had vorige week een TV gekocht bij Its of Modern en had wel betaald maar de TV nog niet ontvangen. Stel die webwinkels gaan failliet en jij wilt je geld terug. Bij een kleine shop is dat een groot probleem maar deze waren lid van het Thuiswinkel Waarborg. Het keurmerk dat webwinkelen voor consumenten veilig maakt. Dus zij gaan je helpen! Toch?

Thuiswinkel Waarborg

De Thuiswinkel-organisatie is dé bekendste Nederlandse organisatie die zich inzet voor veilig online winkelen. Ze hebben een keurmerk met een goede reputatie. Eigenlijk is iedereen, inclusief de goedkopere of simpelere keurmerken het over eens. Als je een serieuze grote webwinkel hebt dan kan het logo van Thuiswinkel Waarborg op een uitstekende manier aantonen dat veiligheid, wetgeving en betrouwbaarheid bij jou wel goed zitten.

Totdat het misgaat.

Waarborg-leden in surseance van betaling

Impact Retail, het bedrijf achter It’s en Modern is lid van de Thuiswinkel-organisatie. Ze dragen met trots het keurmerk logo op de website. Helaas voor de organisatie kwamen ze in financiële problemen. Over de oorzaak of oplossing ga ik het in dit blog niet hebben maar duidelijk is dat er consumenten daar de dupe kunnen worden.

Stel dat dit het geval gaat zijn, dan is daar Thuiswinkel Waarborg. In de reisbranche betekent dit dat je je geld terug krijgt als een organisatie in financiële problemen komt en het woord waarborg heeft dit ook als soort betekenis.

In de ecommerce is niets gewaarborgd bij financiële problemen.

Kosten van de problemen

Tijdens de Webwinkel Vakdagen heb ik bovenstaande probleem voorgelegd. Ik kreeg het prachtige veel voldoening gevende antwoord: “Weet je wel wat dit kost?!” Nee, dat weet ik niet maar de manier waarop ze het vraagt maakt me duidelijk dat het te duur is.

Waarop ik ze dan heb gevraagd hoe ze dan omgaan met dit toch vervelende feit. Het keurmerk is nog in september goedgekeurd en het bestaat bijna niet dat ze in twee maanden van compleet gezond, naar opeens faillissement zijn gegaan.

Dat klopt. Eigenlijk weet de organisatie wel dat het inmiddels misgaat maar zelfs nu nog zit het logo erop. De Thuiswinkel-organisatie is bang dat als zij hun handen eraf trekken, dat  zoveel extra negatieve publiciteit kan opleveren, dat ze dit niet doen. Hopelijk maakt de webwinkel een doorstart of wordt het overgenomen en kan het keurmerk dus gewoon blijven bestaan.

Wat de organisatie dan voor mij, als consument, kan betekenen? Niet veel eigenlijk. Een mediator misschien of ze helpen met het vinden van de curator, mocht het zover komen. Maar wat is dan de veiligheid die het Thuiswinkel Waarborg keurmerk werkelijk biedt? Want zelfs als ze weten dat het mis is, zit er een mooi logo op dat alles er goed is. Zelfs beter dan bij concurrenten die het logo niet hebben. Terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn.

Thuiswinkel.Org is pure marketing

Dat betekent dat dit keurmerk in ons ecommercelandschap alleen een marketingding is. Samengevat is Thuiswinkel een marketingbureau. Zij zorgen ervoor dat de conversie van jouw webwinkel mogelijk een half procent stijgt doordat jouw webwinkel met hun logo meer vertrouwen uitstraalt.

Het is goed dat dit hun eerste prioriteit is want het is een vereniging en dat is wel wat anders dan een overheidsstichting. Het belang van de leden is vertrouwen en een hogere conversie. Niet een hand boven het hoofd houden van een concurrent die failliet geconcurreerd wordt. Maar nu het een zeer grote partij is gaan ze er wel erg makkelijk mee om.

Ik vraag me af hoe de Thuiswinkel zou reageren als consumenten echt massaal hun vertrouwen zouden verliezen, of aan zouden kloppen. Of hoe ze zouden reageren als het een kleinere speler was.  Zou die ook in september door de keuring zijn gekomen? Houden ze daar ook de hand boven het hoofd? Mag die ook tijdens een surseance van betaling lid blijven van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk?

En ook al is het belang van de leden prioriteit nummer één, kunnen ze dan helemaal niets doen voor de consument? Reacties zijn welkom!

Deel dit artikel
Dirkjan

Geschreven door

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Alle artikelen van Dirkjan

Gerelateerde berichten