menu

Hoe spreek je jongeren aan?

De jeugd heeft de toekomst, en de jeugd van tegenwoordig helemaal. Jongeren zijn opgegroeid in een tijdperk waarin het internet er bijna altijd was, en staan open voor het doen van online aankopen. Maar hoe bereik je ze nou het best als webwinkelier?

We hadden het al eerder over de vrouw online, en hoe haar te bereiken. Ook de jeugd is een belangrijke, ontvankelijke doelgroep voor webwinkeliers. Maar wat doen jongeren nu online en hoe bereik je hen het best?

Jongeren kopen vaak online en weten hun weg op het internet. Uit onderzoek blijkt dan ook dat jongeren tot 25 jaar vaker boeken en dvd’s online kopen dan 40-plussers. Van de jongeren tot 25 jaar koopt 40 procent vier tot tien keer per jaar boeken, cd’s of dvd’s online.

Daarnaast is het internet voor jongeren een belangrijke tool voor het onderhouden van sociale contacten. Ze houden via het internet contact met vrienden en vriendinnen en leren regelmatig online nieuwe mensen kennen. Deze sociale kant van het internet is dan ook een belangrijke factor in het aanspreken van jongeren online.

Marian Salzman is oprichtster van The Sisterhood, een bureau dat onder andere via een eigen blog onderzoek doet naar het consumentengedrag van meisjes tussen de 13 en 19 jaar. Ze zegt dat de integratie van social shopping erg belangrijk is voor webshops die jongeren aan willen spreken. Hiermee kunnen de jongeren hun aankopen en voorkeuren delen met hun vrienden. Iets wat belangrijk is voor jonge shoppers omdat ze veel waarde hechten aan de meningen van hun leeftijdsgenoten. Ook mobiele applicaties kunnen hieraan bijdragen. Jonge consumenten gebruiken hun mobiel al lang niet meer alleen om te bellen, en mobiele applicaties kunnen bijdragen aan de gebruikservaring van jongeren.

Salzman zegt ook dat jongeren waarde hechten aan lage of geen verzendkosten. Ze zijn zich zeer bewust van de bijkomende verzendkosten bij het doen van aankopen, en zijn daarbij vaak in de gelegenheid om hetzelfde artikel in een traditionele winkel te kopen en zo verzendkosten te besparen. Zorg er daarom voor dat bestellingen gratis of goedkoop thuisbezorgd worden.

Wat vooral belangrijk is bij het aanspreken van een jongere doelgroep is het gevoel van exclusiviteit. Salzman zegt hierover: “Tieners willen niet dat iedereen weet van een bepaalde aanbieding, want dan is het niet meer exclusief en weet iedereen dat je een koopjesjager bent.” Zorg dus dat aanbiedingen en acties een persoonlijke toon hebben, en geef jongeren het gevoel dat ze deel zijn van een exclusief groepje. Laat de website deze exclusiviteit ook uitstralen, met een frisse, moderne en originele look.

Neem jonge klanten vooral serieus. Geef ze volwaardige service en behandel hun klachten volwassen zonder hierbij neerbuigend te zijn. Vraag aan jonge tieners bijvoorbeeld niet bij het minste of geringste om de verklaring van een ouder, en sla geen kinderachtige toon aan. Dit geldt ook voor de website, door je website een overdreven jeugdig uiterlijk en een kinderlijke toon te geven spreek je geen enkele jongere aan.

bron: eMarketer

Tags

Reacties