menu

Gemengde reacties op aanraders

Online shoppen moet persoonlijker, hoor je altijd. Met persoonlijke profielen en product aanbevelingen die op de klant aangepast zijn. Maar is diezelfde klant nu wel zo blij met al die aanraders?

Volgens het ‘2009 Personalization Survey’ van ChoiceStream was ruim de helft van de internetgebruikers niet blij met de product aanbevelingen die gedaan werden op ecommerce websites. Dit is een stijging van 14 procent in vergelijking met 2008.

ChoiceStream wijt de stijging aan gestegen verwachtingen bij de online shopper en een gebrek aan expertise bij de webwinkels, waarvan er veel pas sinds kort automatische product aanbevelingen geven aan hun klanten.

Lori Trahan, vice president of marketing bij ChoiceStream, zegt dat online shoppers de suggesties van webwinkels vaker opmerken en ze nu ook verwachten. Daarom letten ze ook meer op de kwaliteit en relevantie van de aanbevelingen. 

De aanbevelingen die gegeven werden door entertainment winkels werden het best beoordeeld. Ongeveer eenvijfde van de respondenten vond dat websites als ITunes en Amazon het uitstekend deden. De respondenten waren minder tevreden over de aanbevelingen van speelgoed-, schoenen- en kantoorwinkels.

De meest gehoorde klacht was dat aanbevelingen het vaak bij het verkeerde eind hadden, en de shoppers er simpelweg niet naar op zoek waren. Er werd minder geklaagd over ongepaste aanbevelingen, al had nog steeds bijna de helft van de respondenten hier last van.

74% van de online shoppers gaf aan aanbevelingen van producten op te merken. Degene die meer uitgeven online onthouden de aanbevelingen eerder dan shoppers die minder uitgeven.

Bijna zes van de tien respondenten die tenminste $500,- uitgaven online in de afgelopen zes maanden gaf aan iets gekocht te hebben naar aanleiding van een aanbeveling die gegeven werd op de product details pagina van een ander product. Aanbevelingen op bevestigings-, promotie- en transactiepagina’s waren minder succesvol.   

bron: Emarketer

 

Tags

Reacties