menu

Futurumshop: ‘Omnichannel? Dit deed ik 15 jaar geleden ook al’

Het is feest bij Futurumshop Amsterdam. De vestiging die onofficieel in juli haar deuren opende, ging vandaag officieel van start. Een mooi moment voor Futurumshop om ook andere hoogtepunten bekend te maken. Zo heeft het twee weken geleden haar app in de appstores gezet en lanceert het morgen een gloednieuwe FuturumClub. Wij spraken oprichter Harmen van der Meulen over al dit nieuws.

Vanmorgen waren we aanwezig bij Futurumshop Amsterdam. Een winkel mag je het eigenlijk niet noemen waarschijnlijk, want het overgrote deel van het pand is ingericht voor inspiratie. Daarnaast is er een bar met heerlijke koffie en appeltaart – we kunnen deze van harte aanbevelen – en een speciale ruimte waar je zelf aan je fiets kunt werken. Ben jij bijvoorbeeld een wielrenner, maar heb je moeite met het verwisselen van een band of ketting? De medewerkers van Futurum denken graag met je mee, waarna je – als je dat wilt – zelf je handen vies kunt maken.

Een winkel zonder productvoorraad
Wat verdient Futurum hier nu precies op? Niets eigenlijk, al bevestigt Harmen ons na de presentatie wel dat de vestiging kostenneutraal opereert. Met aanvullende diensten zijn de kosten gedekt,  dus de winst zit hem vervolgens in de conversiestijging in de omgeving rond de vestiging die online te zien is. Vergelijkbaar met hoe het speciale magazine van het bedrijf tot stand komt. Door speciale uitingen van merken zijn de kosten daarvan vrijwel gedekt bij het drukken.

Met een bikerbar, een wielermuseum in de kelder en duidelijke etalages van merken is het nu officieel geopende pand, waar we een half jaar geleden al over schreven, dus vooral het clubhuis van de zelfbenoemde Futurumclub. In eerste instantie is elke klant, of een ieder die zich via de app of site registreert, daarvan lid en bestaat het lidmaatschap uit het toegestuurd krijgen van nieuwsbrieven, het magazine en mogelijke deelname aan events. Uiteindelijk mag het een van de grootste clubs van het land worden met een zevental clubhuizen door heel het land, waarbij Harmen het geweldig zou vinden om speciale fietsetappes te maken tussen elk clubhuis.

Is dit nu dé omnichannel-beleving?
Een nieuwe app, een nieuwe club, binnenkort een nieuw forum en speciale belevingsruimtes. Wordt dit dan dé nieuwe omnichannel-beleving? “Geen idee. Wat is omnichannel?”, vraagt Harmen zichzelf tijdens zijn presentatie af. “Toen ik vijftien jaar geleden begon met mijn webwinkel kwamen klanten ook wel eens artikelen afhalen. Dan dronken we koffie in de tuin en als de ketting van de fiets lag dan hielpen we even om die er weer op te leggen. Ik zie dus geen verschil met hoe we vijftien jaar geleden retail beoefenden.”

“Waar wel verschil in zit is dat de klant zelf verandert. Dertigers zijn opgegroeid met de computer. Dat kun je zien, want die bestellen veel via de desktop. Maar de generatie van shoppers die er nu aankomt groeit op met de mobiel. Een bestelling mobiel afronden doen zij vele malen sneller dan wij nu op de desktop doen. Dus dat daar toekomst in zit, lijkt me dan ook voor de hand liggend.”

“Retail is continu in beweging en toen ik de webwinkel opende vond ik dat de bestaande retail lag te slapen. Inmiddels bestaan we zelf alweer vijftien jaar en moeten we zelf dus oppassen dat de techniek ons niet alweer inhaalt. Een desktopsite waarmee ik begon, is inmiddels niet meer voldoende en alhoewel we nu een app openen gaat HTML ook met zijn tijd mee. De enige manier om te weten wat er werkt of wat de klant van morgen wil, is om direct in contact te staan met je klant, het te vragen en het vervolgens zelf te beleven. En dat is dus waar we hier nu elke dag mee bezig zijn.”

Reacties