menu
lightspeed ecommerce

‘Flinke marge nodig om winst te maken op Amazon’

‘Flinke marge nodig om winst te maken op Amazon’

Waar je vroeger met een goed product en een acceptabele levertijd binnenliep op markplaatsen, verschuift het speelveld naar het creëren van toegevoegde waarde. Op productniveau én qua service. “Sinds ik premium artikelen verkoop, is mijn winst zes keer zo hoog”, vertelde Bas Urlings gisteren tijdens een webinar over succesvol zijn op marktplaatsen, georganiseerd door Picqer.

Bas, eigenaar van DisQounts, begon zo’n zes jaar geleden met de verkoop via Bol.com. “Ik kocht gemiddeld honderd verschillende producten per maand in, waarvan ik de populariteit vervolgens testte op Bol.com.” Op deze manier groeide zijn assortiment uit tot zo’n tweeduizend artikelen, die gezamenlijk een voorraadwaarde van ruim één miljoen euro vertegenwoordigden.

‘Elk nieuw product maakt het complexer’

Naast de kostenpost voor de inkoop van de artikelen, maakte elk nieuw product de verkoop volgens Bas complexer. “Ik had steeds meer systemen nodig om het overzicht te behouden en alles in goede banen te leiden.” In plaats van zich te richten op productuitbreidingen besloot hij waarde toe te voegen aan de artikelen en het aanbod drastisch te verkleinen.

Ga voor een marge tussen de vier en acht.

“Vroeger lag mijn verkoopprijs veelal onder de 20 euro, nu ligt de gemiddelde prijs van de artikelen tussen de 35 en 60 euro”, vertelde Bas. Wie denkt dat dit soort artikelen niet aanslaan op marktplaatsen heeft het volgens hem mis. “Mijn winst is nu zes keer zo hoog.” Deze stijging komt overigens niet alleen door de lagere concurrentie op eigen producten. Ook de marge – die nu tussen de vier en acht ligt – is een stuk hoger.

‘Gebruik de logistieke oplossing van het platform’

Voor webwinkeliers zonder eigen product zal het lastig zijn om eenzelfde marge te behalen. Maar wie tegenwoordig wil slagen op een platform ontkomt hier volgens Bas bijna niet aan. “Wil je nog winst maken op een platform, dan heb je nu eenmaal een flinke marge nodig.”

Naast de commissie aan de marktplaatsen moet je de marketingkosten op de platformen niet onderschatten. “Bij Amazon heeft elk land een aparte webshop, waarvoor je afzonderlijk reclame moet maken”, legt hij uit. “Ik lever aan elf lokale marktplaatsen. In het ene land kan mijn product de beste ranking hebben, terwijl hetzelfde artikel in een ander land onderaan de lijst kan staan.”

Om de producten op de plaats van bestemming te krijgen, adviseerde Bas om altijd de logistieke oplossing van het platform te gebruiken. Hiermee krijg je betere voorwaarden voor je klant – denk aan een latere cut-offtijd – en een betere ranking. “Als een externe partij de verzending verpest, krijg je een strafpunt bij het platform. Loopt de eigen verzending vertraging op, dan gebeurt dit niet.”

Van concurrentie op prijs en levertijd naar slag om serviceniveau

Bart Vintcent, eigenaar van EffectConnect, was het in grote lijnen eens met Bas. Al is hij van mening dat het voor webwinkeliers met een groter assortiment bijna ondoenlijk is om bij elk platform – en eventueel in meerdere landen – een voorraad aan te leggen. Hij adviseerde dan ook om de hardlopers bij de platformen onder te brengen en de longtail-artikelen in eigen beheer te versturen.

Bij EffectConnect heeft Bart talloze webwinkeliers geholpen met het automatiseren van hun marktplaatsverkopen. Wat veel mensen volgens hem onderschatten is de hoeveelheid werk die deze platformen, ondanks allerlei handige koppelingen, met zich meebrengen. Hierbij gaat het met name om de klantvragen. “Amazon verplicht je bijvoorbeeld om binnen 24 uur de klant te voorzien van een reactie in zijn taal, een antwoord in het Engels is niet voldoende.”

Virtuele teams houden mijn bedrijf schaalbaar.

Ben je via marktplaatsen actief in meerdere landen, dan heb je volgens Bart minstens één medewerker nodig – intern of extern – die zich kan ontfermen over de klantvragen in die taal. Bas, die van plan is om de hele wereld te veroveren via marktplaatsen, lost dit op door in meerdere werelddelen virtuele teams op te richten. “Het zorgt er bovendien voor dat je optimaal schaalbaar bent, zowel naar boven als beneden, waardoor je makkelijk kunt inspelen op de marktontwikkelingen.”

Tags

Reacties

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda