DisQounts: ‘Omzet is tegenwoordig secundair’
Met zeven bv’s in Nederland en een bedrijf in Hong Kong is Bas Urlings een drukbezet man. Toch komt hij alles behalve gestrest over. “Ondernemen is ook leren loslaten en durven delegeren.” Daarnaast is hij niet bang om zijn bedrijfsmodel volledig om te gooien als de markt daarom vraagt. Ecommerce News ging met hem in gesprek over de kansen en bedreigingen binnen de branche.
DisQounts verkoopt van alles en nog wat. Direct aan consumenten (via bijvoorbeeld Bol.com en Amazon), maar ook aan allerlei webwinkels en dagaanbieders. Maar oprichter Bas Urlings is nu steeds meer bezig om eigen producten te verkopen én om het aanbod terug te brengen van tweeduizend naar twintig artikelen. “Mijn oorspronkelijke doel was om zo veel mogelijk in te kopen en te verkopen.” De drive om te scoren zorgde er onder meer voor dat DisQounts in 2017 werd uitgeroepen tot de snelst groeiende crossborder ecommerce-speler van ons land.
‘Binnen een paar jaar een miljoenenbedrijf’
Het is nu moeilijk voor te stellen, maar Bas begon met een startkapitaal van slechts 350 euro. Met behulp van verschillende webshops en externe verkoopkanalen wist hij dit binnen een paar jaar uit te bouwen tot een miljoenenbedrijf. Zijn beste tip? Niet bang zijn om dingen uit te besteden. “Ik zie mezelf als architect van het bedrijf; ik weet precies wat er moet gebeuren, maar het proces is niet van mij afhankelijk.”
Sterker nog, in de afgelopen jaren bezocht Bas zo’n vijftig landen terwijl zijn bedrijf op volle snelheid doordraaide. “Samen met mijn gezin reis ik graag de wereld rond. Tijdens deze reizen doe ik ideeën op voor productontwikkeling en denk ik na over de strategie.” Met het inzicht niet meer mee te willen doen met de ratrace om maar zo veel mogelijk omzet te generen, is hij nu volop bezig.
Focus op eigen producten
Bas is zonder meer trots op de expansie van het bedrijf, maar het is niet de koers die hij nog wil varen. “Ik wil toe naar het Apple-model; met zo min mogelijk producten een zo groot mogelijk bedrijf opzetten.” Een belangrijke pijler binnen dit principe is dat Bas waarde wil toevoegen aan de producten die hij verkoopt.
Vorig jaar lanceerde DisQounts al twee eigen merken, gebaseerd op data die het bedrijf vergaarde en op zelfbedachte productinnovaties. Zo merkte Bas dat er veel vraag is naar kwalitatieve fietstassen. In plaats van een standaardmodel in verschillende kleuren uit te brengen, voegde hij functies toe aan de tas. “De waterdichte fietstas kan op meerdere manieren worden bevestigd en met de afneembare schouderriem maak je er een rugzak van.”
‘Omzet is secundair’
Een volgende stap is het volledig zelf fabriceren van artikelen en deze producten wereldwijd te verkopen. “In de beginfase had ik veel dromen en weinig focus, nu wil ik me volledig richten op onze eigen productlijnen. Ik vergelijk het ondernemerschap wel eens met topsport. Als professioneel sporter ga je ook niet tegelijkertijd voor het wereldkampioenschap schaatsen en voetballen.”
Met het nieuwe bedrijfsmodel zal de omzet, die in het topjaar 2017 zeven miljoen euro bedroeg, waarschijnlijk teruglopen. Maar dat is geen probleem. “Geld is wat mij betreft secundair, ik wil nu vooral dingen doen die mij voldoening geven.” Over het voortbestaan van DisQounts hoeven we ons volgens Bas geen zorgen te maken. “Met acht paarden in de race is het financiële aspect wel afgedekt.”
Reacties